Alla inlägg den 13 december 2015

Av JanOwe Ahlstrand - 13 december 2015 20:22

BÖN OM KLOKT FÖRSTÅND.

 

PSALM. 119:33-40.

 

¤Psalm. 119:33.

 

33.  #Visa mig, Herre, dina stadgars väg,

och jag skall följa den till slutet#.

 

Bönen:

      Låt mig få se, Herre, dina upp-maningars,

föreskrifters ords vägar.

        I lydnad vill jag efterfölja dem till livets slut.


¤Psalm. 119:34.

 

34.  #Ge mig förstånd att lyda din lag,

att hålla den helt och hållet#.

 

Mitt hjärtats längtan; ge mig insikt, förståelse

         nyttig kunskap lyda dina budord.

I ståndaktig livsföring, hålla sig till din lag.


¤Psalm. 119:35.

 

35.  #Led min vandring efter dina bud,

den stigen går jag med glädje#.

 

Bönen:

       Bevara mina fotsteg efter dina bud.  

 Låt mitt livs vandring vara fylld av livets glädje

     lärdomens välsignelse.


¤Psalm. 119:36.

 

36.  #Vänd min håg till dina lagbud och inte

till snöd vinning#.

 

Vänd mitt hjärta och sinne till dina budord.

              Låt dem inte blir styrda av fåfänglighet.

 

¤Psalm. 119:37.


37.  #Vänd min blick från det meningslösa,

skänk mig liv, som du har sagt#.

 

Bönen:

      Vänd mitt seende från all tomhet  fåfänglighet.

 Ge mig innehållsrikt meningsfullt liv,

         vad din trofasthet lovat.


¤Psalm. 119:38.

 

38.  #Håll ditt löfte till din tjänare, så kan jag

leva i gudsfruktan#.

 

Bönen:

     Visa din trofasthet i ditt löfte till din tjänare.

Din ståndaktighet gör mig villig leva i andliga

      tillväxten.


¤Psalm. 119:39.

 

39.  #Ta bort vanäran som skrämmer mig,

dina lagar är alltid goda#.

 

Ta bort skam-känslan; vilket ger mig inre rädsla,

       dina budord alltid felfria värdefulla efterfölja.


¤Psalm. 119:40.

 

40.  #Jag längtar efter dina befallningar,

låt din rättfärdighet skänka mig liv#.

 

Jag hungrar törstar efter dina uppmaningar,

        föreskrifter i ordens lydnad.

Låt din syndfrihet, ostrafflighet 

    renhjärtlighet, o, Herre; ge mig liv.

 




  

Av JanOwe Ahlstrand - 13 december 2015 20:22

FÖRTRÖSTAN PÅ HERRENS LAG.

 

Psalm.  119:41-48.

 

¤Psalm. 119:41.

 

41.  #Herre, låt mig få del av din kärlek

och den räddning du lovat mig#.

 

Bönen:

         Herre, låt mig få bli delaktig i din kärlek. 

Treenighetens kärlek, leva i frihet från all ondska,

      själens fasta trygga beskydd.


¤Psalm. 119:42.

 

42.  #Jag kan ge mina smädare svar,

ty jag litar på dina ord#.

 

Jag förtröstar på dina ord.

          Vilket ger mig inre styrka, besvarar från

mina förtalares bespottande ord.


¤Psalm. 119:43.

 

43.  #Ryck inte sanningens ord ifrån mig,

jag hoppas på dina domslut#.

 

Ta inte bort sanningens ord ifrån mitt hjärta.

            Jag förtröstar på dina rättvisa domslut.


¤Psalm. 119:44.

 

44.  #Din lag vill jag alltid hålla, nu och för evigt#.

Dina budord; vill jag lyda, i all evighet.

 

Villig vara lydig, din eviga lag, nu för evigt.

        Dina utvalda budord, visa min lydnad i

sann efterföljelse.  

      

¤Psalm. 119:45.

 

45.  #I frihet kan jag vandra, ty jag fördjupar mig

i dina befallningar#.

 

Jag tränger allt djupare in i dina uppmaningar,

        föreskrifters ord.

Dina befallningar ger mig frimodighet, vara

       öppen-hjärtig inför min omgivning.


¤Psalm. 119.46

 

46.  #Jag kungör dina lagbud för kungar och behöver inte blygas#.

 

Känn ingen rädsla, var frimodiga i ert utövande,

 i dina lagbud inför kungar.


¤Psalm. 119:47.

 

47.  #Jag har min lust i dina bud, ja,

jag älskar dem#.

 

Jag har min längtan glädje i dina budord.

     Visa dem min kärlek i ord och gärning.

 

¤Psalm. 119:48.

 

48.  #Jag sträcker mina händer mot dig

och begrundar dina stadgar#.

 

Jag överlämnar mina händers vilja mot dig,

         dagligen tänker på dina uppmaningar, föreskrifters ord.





Av JanOwe Ahlstrand - 13 december 2015 20:21

MÄNSKLIGA SLÄKTET.

Encyklika av år Helige Fader den gudomliga försynen.

Frimuriet.

Två riken.

1. Människans tävling efter sitt eländiga fall från Gud

Skaparen och Givaren av de himmelska gåvorna.

Genom djävulens avund delas det upp i två olika

och motsatta delar av vilka en ihärdigt hävdat

för sanningen och dygd; den andra för det som strider mot dygd och sanning.

Det ena är Guds rike på jorden, nämligen den sanna Jesu Kristi kyrka och de som vill från sitt hjärta

att förenas med dem för att vinna frälsning måste av nödvändigt tjäna Gud och hans enfödde

Son med hela sin själ och vilja.

Den andra är Satans rike i vars besittning och kontroll är alla den som följer det dödliga

exemplet på deras ledare och våra första föräldrar

vars syfte var att lyda den eviga lagen.

Förakt för Gud och många målsättningar

även mot Gud.   

Av JanOwe Ahlstrand - 13 december 2015 20:21

VARA VÄLSIGNAD I HERRENS LAG.

 

Psalm.  119:17-24.

 

¤Psalm. 119:17. 

 

¤17.  #Förunna din tjänare att få leva och villigt

lyda ditt ord#.


Bönen:

       Skänk din tjänare innehållsrika livet.

Tilldela honom hjärtats villighet lyda ditt ord.


¤18.  #Öppna mina ögon, låt mig skåda det underbara i din lag#.


Inre bönens längtan.

     Bönen:

Öppna mina hjärtans ögon.

           Vars ögon kan se allt det underbara i dina regler

föreskrifter.


¤19.  #Jag är en främling i ditt land, dölj inte

dina bud för mig#.


Jag känner främlingskap i ditt land,

         göm inte dina budord för mig.


¤20.  #Längtan efter dina lagar förtär mig dag

och natt#.


Inre hungern törsten efter dina regler föreskrifter,

         förstör upplöser mitt inre dag och natt.


¤21.  #Du kväser de fräcka, förbannad är den

som viker från dina bud#.


Du, för-trycker de o-förskämda, förbannad den

        som o-hörsammar dina budord.


¤22.  #Lyft av mig vanära och förakt, jag har

följt dina lagbud#.


Bönen:

       Ge mig efterlängtad lättnad ifrån all min

skam-känsla förakt; jag har i lydnad efterföljt

        dina lagbud.


¤23.  #Om än furstar sammansvärjer sig mot

mig, så begrundar din tjänare dina stadgar#.


Om än furstar och härskare, rotar sig samman

            mot mig, fortsätter jag meditera över

dina bestämmelser, ordningsregler budord. 


¤24.  #Jag har min lust i dina lagbud,

de är mina rådgivare#.


Jag har min dagliga längtan efter dina lagbud,

        de är mina trogna vägvisare.



Av JanOwe Ahlstrand - 13 december 2015 20:21

VISA BESLUTSAMHET LYDA HERRENS LAG.

 

Psalm. 119:25-29.

 

Psalm. 119:25.

 

#25.  #Jag ligger nedtryckt i stoftet, skänk mig liv, som du har sagt#.

 

Jag ligger uppgiven i jordens mylla.

       Skänk mig livet:  Var trofast mot mig,

som du lovat.

 

Psalm. 119:26.

 

¤26.  #Jag berättar hur jag levt och du ger mig

svar, lär mig dina stadgar#.

 

          Du hörsammat  min berättelse.

Lär mig dina bestämmelser, ordningsregler budord.


¤Psalm. 119:27.

 

27.  #Låt mig förstå den väg du befallt,

så kan jag begrunda dina under#.

 

Min innersta längtan, låt din insikt visa mig 

    vägen du kallat mig vandra.

Utifrån insikten vara insiktfull, se dina underverk.

 

¤Psalm. 119:28. 

 

28.  #Jag är bedrövad och gråter, res mig upp,

som du har sagt#.

 

Känner mitt hjärtats sorg, nedstämd uppgiven

     brister ut i gråt.

Bönen:

     Herre, res mig upp ger mig ny kraft, som du lovat.

     Ditt ord ger mig upprättelse från livets bedrövelse.

     Jag har svarat ja till dina lagar.

Vilka leder mitt liv in på sanningens väg. 

 

#Psalm. 119:29.

 

29.  #Låt mig aldrig slå in på lögnens väg,

och ge mig i nåd din lag#.

 

Bevara mig ifrån lögnens tankar och vilja.

             Låt mitt hjärta och sinnerlighet följa

sanningens vägar.

     Lögnens väg vilseleder mig från dina lagar.

Ge mig din lags undervisning.

 

Bönen:

       I min innersta längtan. ge mig din godhet  barmhärtighet i din lag.


Psalm. 119:104.

 

104.  #Av dina befallningar får jag förstånd,

därför hatar jag lögnens alla vägar#.

 

Dina uppmaningar, föreskrifter ord

             ger djupsinnigt förnuft och klokhet.

Min längtan efter dina befallningar, gör mig

        hatisk föraktfull mot lögnens alla villo-vägar.


Psalm. 119:128.

 

128. #Därför rättar jag mig efter dina befallningar,

jag hatar lögnens alla vägar#.

 

I tacksamhet, vill jag välja lyda dina uppmaningar,

        föreskrifter och ord.


¤Psalm. 119:30-32.

 

¤30.  #Sanningens väg har jag valt,

dina lagar har jag för ögonen#.


Äkthetens och trohetens väg har jag valt.

         Äkta troheten har sitt ursprung i sanningen.

Dina budord; dagligen inför mina ögon.


¤31.  #Jag håller mig till dina lagbud,

svik mig inte, o, Herre#.

 

Jag lever ståndaktigt i min lydnad: följer dina lagbud.

       Min innerliga bön, gör mig ej besviken, o, Herre.


¤32.  #Jag löper den väg dina bud visar,

ty du har vidgat min insikt#.

 

Fortsätter vandrar den väg dina budord du

      visat mig,   vilka du låter mig får se.

Du har fördjupat min insikt, förståelse

      kunskap i dina lagbud.


 

 


Av JanOwe Ahlstrand - 13 december 2015 20:14

LYDNAD FÖR HERRENS LAG. 

 


PSALM. 119:9-12.


¤Psalm. 119:9.

 

9.  #Hur kan en ung man bevara sitt liv rent,

så att han håller sig till ditt ord?#.

 

Guds ordet bevarar ung mans hjärta

och sinne i renhetens  inre liv.


Kärlekens Aposteln Johannes skrivna ord,


Joh. 17:17.

 

17.  #Helga dem genom sanningen;

ditt ord är sanning#.

 

Min Fader, hans Sons innerliga bön.

        Genom sanningens ord.

Ditt heliga ord, sanningen själv. 

    Sanningens Ord renar människo-hjärtan.


¤Psalm. 119:10.

 

10.  #Helhjärtat vänder jag mig till dig, 

låt mig aldrig villas bort från dina bud#.

 

Hjärtats djupa heliga överlåtelse, i ödmjukhet

       vänder sitt hjärta till Treenighetens närhet.

Inre bönens ivriga längtan; bevara mitt hjärta

        sinne rent, låt inte de skapade tingen;

vilseleda mig från din närhet.


¤Psalm. 119:11.

 

11.  #Vad har du sagt bevarar jag i mitt hjärta,

så att jag aldrig syndar mot dig#.

 

Ditt ord in i mitt hjärta, vill jag leva i.

          Bevara mitt hjärta i vad du i trofasthet: sagt.

Ordets bevarande i mitt hjärtats djup,

         beskyddar mitt liv; ifrån syndens frestelser

och lockelser.


¤12.  #Herre, lovad vare du!

Lär mig, dina stagar#.   


Hjärtats ivriga böne-längtan; lär mig undervisa mig i

   dina bestämmelser, ordningsregler och budord.


Psalm. 119:26. 

  

26.  #Jag berättar hur jag levt och du ger

mig svar, lär mig dina stadgar#.


Jag bekänner mina fel brister inför dig, Herre.

       Du, besvarar min ärliga längtan.

Inre bönen, lär mig dina bestämmelser,

         ordningsregler och budord.

 

Psalm. 119:64.

 

64.  #Din kärlek, Herre, fyller hela jorden,

lär mig dina stadgar#.


Din skapelse-kärlek, uppfyller hela jordens yta

       alla levande varelser.

Människans inre bön; lär mig dina

           betämmelser, ordningsregler och budord.


Psalm. 119:68.

 

68.  #Du är god och vad du gör är gott,

lär mig dina stadgar#.


Du, livets godhets ursprung, dina händers verk;

       bevittnar din kärlek, omsorg ömhet.

Undervisa mig i dina läro-rika fördningar

       bestämmelser.


¤Psalm. 119:13-16.


¤13.  #Jag förkunnar alla de lagar

som har utgått från dig#. 


Lever i dem, lyder alla dina fullkomliga regler,

      föreskrifter  lagbud; kända inför staden nationen.

I vilka ursprungligen kommer från den Helige.


¤14.  #Jag gläds åt att följa dina lagbud,

så som man gläder sig åt rikedom#.


Jag känner hjärtats inre glädje lydigt följa

             Hans Majestäts, regler, föreskrifter lagbud.

Lydnadens belöning, leva i hans rikedom av liv.


¤15.  #Jag skall begrunda dina befallningar,

jag skall ge akt på dina vägar#.


Med villigt hjärta meditera över dina

      uppmaningar, föreskrifter anvisningar.

Iaktta dem ger mig uppmärksamhet på dina vägar.


¤16. #I dina stadgar har jag min lust,

aldrig glömmer jag ditt ord#.


I dina bestämmelser, ordningsregler budord,

          äger jag min längtan och vilja.

Jag vill aldrig glömma bort dem visa mig likgiltig

         mot ditt ord.







Av JanOwe Ahlstrand - 13 december 2015 06:56

HERRENS LAG.


PSALM. 119:1-2.


Psalm. 119:1. 

 

1.  #Lycklig den vars liv är fläckfritt,

den som följer Herrens lag#.


Vara Herrens ords-lagar, lydig i sann gudsfruktan.

     Vörda respektera hans fullkomliga vilja.

Vilket gör livet välsignat: återspeglas utifrån

      hjärtats renhet. 


Välsignat människo-hjärta som lever i all den

          andliga välsignelsen; i likhet med Jesus Kristus

i himlen.      Ef.  1:3.


2.  #Lycklig den som lyder hans lagbud

och helhjärtat vänder sig till honom#.


Överlåtet hjärta: tjänar inte två herrar,

            antingen tjänar man Mammon eller Gud

den allsmäktige.    Matt. 6:24.


Livets lydnad:  hörsammar hans lag-bud.

     Vilket ger livet fullkomlig välsignelse.


Placerar sin egen-vilja i lagarnas fullkomliga

            viljebeslut.

Vara hans sanna efterföljare i ord och sanning.


Psalm. 119:3. 

 

3.  #Som aldrig gör något orätt utan lever

efter hans ord#.


Lydig  äger o-själviska viljan göra Hans Majestäts ords-vilja.


Psalm. 1:2-3.

 

2.  #Utan har sin lust i Herrens lag och läser den

dag och natt#.


Äger inre längtan glädje i Herrens lag-bud;

mediterar dagligen över hans lag:

        både dag och natt.


3.  #Han är som ett träd planterat nära vatten ------

det bär sin frukt i rätt tid, aldrig vissnar

bladen. Allt vad han gör går väl#.


Hans livsstil livsföring: liknas vid ett planterat

          träd,  vid en vattenkälla.

Saknar förvissnade blad; fruktbärande vid rätt tid.

Lever i Hans Majestäts fullkomliga vilja.


Psalm. 119:4.

'

4.  #Du har gett dina befallningar, de skall

följas noga#.


Troget hjärta efterföljer hans uppmaningar, föreskrifter och sin kallelse.


Psalm. 119:5.

 

5.  #Om jag bara kunde stå fast i min strävan

att hålla dina stadgar#.


Ståndaktig livsstil livsföring, visar ivrig lydnad

    efterfölja hans bestämmelser, ordningsregler

och levnads-lagar.


6.  #Då behövde jag inte blygas när jag

betraktar alla dina bud#.

 

I lydnad, i frimodighet följer mediterar över 

      dina bud.


7.  #Jag tackar dig av hjärtat när jag lär mig

dina rättfärdiga lagar#.

 

Tacksamt hjärta, lär känna dina rättfärdiga lagar.

      Vilka ger livet: moraliskt, ren-hjärtligt,

syndfritt o-straffligt liv.


8.  #Dina stadgar skall jag hålla.

Överge mig aldrig!!#.

 

I lydnad vill jag formas av dina bestämmelser

         ordningsregler och lagar.

Inre bönen; förena mitt hjärta; med ditt hjärta.







 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards