Direktlänk till inlägg 13 december 2015

PSALM. 119:25-32.

Av JanOwe Ahlstrand - 13 december 2015 20:21

VISA BESLUTSAMHET LYDA HERRENS LAG.

 

Psalm. 119:25-29.

 

Psalm. 119:25.

 

#25.  #Jag ligger nedtryckt i stoftet, skänk mig liv, som du har sagt#.

 

Jag ligger uppgiven i jordens mylla.

       Skänk mig livet:  Var trofast mot mig,

som du lovat.

 

Psalm. 119:26.

 

¤26.  #Jag berättar hur jag levt och du ger mig

svar, lär mig dina stadgar#.

 

          Du hörsammat  min berättelse.

Lär mig dina bestämmelser, ordningsregler budord.


¤Psalm. 119:27.

 

27.  #Låt mig förstå den väg du befallt,

så kan jag begrunda dina under#.

 

Min innersta längtan, låt din insikt visa mig 

    vägen du kallat mig vandra.

Utifrån insikten vara insiktfull, se dina underverk.

 

¤Psalm. 119:28. 

 

28.  #Jag är bedrövad och gråter, res mig upp,

som du har sagt#.

 

Känner mitt hjärtats sorg, nedstämd uppgiven

     brister ut i gråt.

Bönen:

     Herre, res mig upp ger mig ny kraft, som du lovat.

     Ditt ord ger mig upprättelse från livets bedrövelse.

     Jag har svarat ja till dina lagar.

Vilka leder mitt liv in på sanningens väg. 

 

#Psalm. 119:29.

 

29.  #Låt mig aldrig slå in på lögnens väg,

och ge mig i nåd din lag#.

 

Bevara mig ifrån lögnens tankar och vilja.

             Låt mitt hjärta och sinnerlighet följa

sanningens vägar.

     Lögnens väg vilseleder mig från dina lagar.

Ge mig din lags undervisning.

 

Bönen:

       I min innersta längtan. ge mig din godhet  barmhärtighet i din lag.


Psalm. 119:104.

 

104.  #Av dina befallningar får jag förstånd,

därför hatar jag lögnens alla vägar#.

 

Dina uppmaningar, föreskrifter ord

             ger djupsinnigt förnuft och klokhet.

Min längtan efter dina befallningar, gör mig

        hatisk föraktfull mot lögnens alla villo-vägar.


Psalm. 119:128.

 

128. #Därför rättar jag mig efter dina befallningar,

jag hatar lögnens alla vägar#.

 

I tacksamhet, vill jag välja lyda dina uppmaningar,

        föreskrifter och ord.


¤Psalm. 119:30-32.

 

¤30.  #Sanningens väg har jag valt,

dina lagar har jag för ögonen#.


Äkthetens och trohetens väg har jag valt.

         Äkta troheten har sitt ursprung i sanningen.

Dina budord; dagligen inför mina ögon.


¤31.  #Jag håller mig till dina lagbud,

svik mig inte, o, Herre#.

 

Jag lever ståndaktigt i min lydnad: följer dina lagbud.

       Min innerliga bön, gör mig ej besviken, o, Herre.


¤32.  #Jag löper den väg dina bud visar,

ty du har vidgat min insikt#.

 

Fortsätter vandrar den väg dina budord du

      visat mig,   vilka du låter mig får se.

Du har fördjupat min insikt, förståelse

      kunskap i dina lagbud.


 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Ovido - Quiz & Flashcards