Alla inlägg den 27 december 2015

Av JanOwe Ahlstrand - 27 december 2015 08:29

BÖN OM HJÄLP.


Psalm. 119:169-176.

 

¤Psalm. 119:169.

 

169.  #Herre, låt mitt rop tränga fram till dig,

ge mig förstånd, som du har sagt#.

 

Herre, hör mitt ivriga bönerop,

         lyssna på min inre längtan, ge mig vishet

och insikt, som du lovat.

 

¤Psalm. 119:170.


170.  #Låt min bön nå fram till dig,

rädda mig, som du har lovat#.

 

Hör mitt djupa kärleksfulla bönerop,

        befria mig ur faror och olyckor,

som du lovat.

 

Psalm. 119:171.


171.  #Över mina läppar skall lovsång flöda,

ty du lär mig dina stadgar#.

 

Mina läppars lovsång rik på flödande ord,

          i tacksamhet, lär du mig vara vis insiktsfull,

i dina bestämmelser, ordningsregler och lagar.

 

¤Psalm. 119:172.


172.  #Min mun skall besjunga ditt ord,

ty alla dina bud är rättfärdiga#.

 

Min tungas lovsång skall lovsjunga ditt ord.

         Alla dina bud skuldfria, renhjärtade

o-straffliga: fullkomliga de är.

 

¤Psalm. 119:173.


173.  #Låt din hand bli mig till hjälp,

ty jag har valt dina befallningar#.

 

Låt din allsmäktiga faders hand, var min hjälpare.

         Jag har beslutat, lyda dina uppmaningar,

föreskrifter och min kallelse.

 

Psalm. 119:174.


174.  #Jag längtar efter din räddning, Herre,

din lag är min lust#.

 

Din lag min inre längtan.

           Jag söker längtar efter din befrielse.

 

¤Psalm. 119:175.


175.  #Låt mig leva för att prisa dig,

låt dina lagar var min hjälp#.

 

I tacksamhet, vill jag leva, mina läppar prisa dig.

        Dina fullkomliga lagar var min hjälp och trygghet.

 

¤Psalm. 119:176.


176.  #Jag har gått vilse som ett bortsprunget får.

Sök rätt på din tjänare, ty jag har inte glömt

dina bud#.

 

Jag känner mig som ett vilsegånget 

          förvirrat får, utan herde hjälp.

I din nåd och barmhärtighet, söker efter

         det förlorade fåret, din tjänare.


Jesaja bok. 53:6.

 

6.  #Vi gick alla vilse som får, var och en tog

sin egen väg, men Herren lät vår skuld

drabba honom#.


Mänskligheten gick, på villovägar förvillade sig bort

        från Herrens närvaro.

Vandrade på ego-viljans väg, självgoda

  själviska.

Hörsammade inte herdens ömsinta röst.

          All våra överträdelser, syndfulla och o-rena liv,

vidrörade honom, i förnedring, bestraffning,

             föraktad, hånad bar han våra sjukdomar upp

på korset hårda trästam.


Hesekiel 34:16.

 

16.  #Jag skall leta efter de vilsegångna 

och hämta hem dem de bortsprungna,

jag skall förbinda de skadade, hjälpa de sjuka

och se till de starka och välmående#. 

 

Min nåd barmhärtighet, ska söka efter de

          vilsegångna fåren, mina nådefulla 

barmhärtiga händer ska förbinda de såriga

          såren. 

Hjälpa de svaga och sjuka.

            Visa min ömhet, omsorg och värme,

inför de starka och välmående.     





  




Av JanOwe Ahlstrand - 27 december 2015 08:29

HÄNGIVENHET FÖR HERRENS LAG.


Psalm. 1119:161-168.

 

¤Psalm. 119:161.


161.  #Furstar förföljer mig utan skäl,

men mitt hjärta fruktar blott dina ord#.

 

Härskare och konungar; plågar, oroar skadar mig

          utan orsak.

Mitt hjärta vill lyda dina ord.

 

¤Psalm. 119:162.


162.  #Jag gläds åt ditt löfte likt den som

vunnit rikt byte#.

 

Jag känner förnöjsamhet i ditt löfte,

       likt jägarens vunna rika byte.

 

Psalm. 119:163.


163.  #Jag hatar och avskyr lögn,

men din lag älskar jag#.

 

Jag känner helig vrede avskyr lögnaktigt tal.

        Din lag har jag kär.

 

¤Psalm. 119:164.


164.  #Sju gånger om dagen prisar jag dig

för dina rättfärdiga lagar#.

 


Sju gånger: Dagligen i trohet, prisar Herrens

        storhet.

I tacksam lovsånger, dina syndfria, renhjärtade

          o-straffliga lagar: fullkomliga de är.

 

¤Psalm. 119:165.


165.  #De som älskar din lag är fullkomligt trygga,

inget kan få dem att falla#.

 

I kärlek med hängivet hjärta i tillbedjan

         inför din lag, ger fullkomlig trygghet.  


¤Psalm. 31:37.

 

37.  #Han bär sin Guds lag i hjärtat,

han går utan att vackla#.

 

Guds lag; stödet tryggheten finns i hans hjärta.

       Frimodig, säker och fast i sina fotsteg.

 

¤Psalm. 119:166. 


166.  #Herre, jag hoppas på din hjälp

och uppfyller dina bud#.

 

Herre, jag har min förtröstan på din hjälp.

       jag villig infria dina bud.

 

¤Psalm. 119:167.


167.  #Jag följer dina lagbud,

och jag älskar dem högt#.

 

Jag lever i dina lagbud.

          Har dem frimodigt kära i mitt hjärta.

 

¤Psalm. 119:168.


168.  #Jag följer dina befallningar och lagbud,

ty allt jag gör kan du se#.

 

Jag lyder dina uppmaningar, föreskrifter, lagbud

        och min kallelse.



 









Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards