Alla inlägg den 19 december 2015

Av JanOwe Ahlstrand - 19 december 2015 08:55

BÖN OM BEFRIELSE.


Psalm. 119:81-88.

 

¤Psalm. 119:81.'

 

81.  #Längtan efter din hjälp förtär mig,

jag sätter mitt hopp till ditt ord#.

 

Min inre trängan och törst efter din hjälp;

          ger mig hjärtesår.

Jag sätter min förlitande tro på ditt

          ord av evighet. 

 

¤Psalm. 119:82.


82.  #Jag längtar efter att se det du lovat.

När ska du trösta mig?#.

 

Jag känner trängtan och saknad efter:

            vad du mig lovat.

Väntar på din trofasta tröst, stöd, hjälp

            och uppmuntran.

 

¤Psalm. 119:83.


83.  #Jag är som en vinsäck, skrumpad i rök,

men dina stadgar glömmer jag inte#.

 

Jag känner mig som en uttorkad vinsäck.

        Dina bestämmelser, ordningsregler och budord;

låter jag inte falla i glömska.

 

¤Psalm. 119:84.


84.  #Din tjänares dagar är få, när skall du döma dem som förföljer mig?#.

 

I min inre rädsla för mina förföljares onda planer

       mot mig mina livsdagar: llknas vid angarna för vinden, i jämförelse med en tid av evigheten.

        Herre, när skall du sätta dig till doms över dem?

 

¤Psalm. 119:85.


85.  #De fräcka gräver fallgropar för mig,

de följer inte din lag#.

 

De o-förskämda och respektlösa ger sitt bifall,

             gräva fallgropar, skada mig.

Dina budord finns ej i deras hjärtan och sinne.

 

¤Psalm. 119:86.


86.  #Alla dina bud är sanna.

Hjälp mig, de förföljer mig med lögner#.

 

Dina lagbud verkliga och pålitliga. 

    Mitt hjärtats rop!! fräcka människor: på jakt efter mitt liv, med sitt lögnaktiga tal.

 

Psalm. 119:87.


87.  #De har nästan gjort slut på mig,

Men jag viker inte från dina befallningar#.

 

I sin iver försöker de; skada mig till döds.

             Vill vara dig trogen; efter dina uppmaningar,

föreskrifter och min kallelse.

 

Pslam. 119:88.


88.  #Skänk mig liv i din kärlek,

då skall jag följa de lagbud du gett#.

 

Tillför mig dina kärlekssår.

               Innerlig längtan efter din ömhet, omsorg och värme i dessa kärlekens sår.

              I mitt hjärta vill jag belöna dig att följa

dina budord. 

 



Av JanOwe Ahlstrand - 19 december 2015 08:54

RÄTTVISAN I HERRENS LAG.


Psalm. 119:73-80.

 

¤Psalm. 119:73.

 

73. # Dina händer har gjort mig och format mig,

ge mig förstånd att lära dina bud#.

 

Dina skapar händer; formade mig från jordens stoft.

            Bönens inre längtan; lär mig insikten i dina budord.


Psalm. 139:13-15.

 

Psalm. 119:13.

 

13.  #Du skapade mina inälvor, du vävde mig

i moderlivet#.

 

I min modersliv; skapade du mina inre organ,

      din närvaro fanns i mina kroppsliga cell--vävnader.

 

Psalm. 119:14.


14.  #Jag tackar dig för dina mäktiga under,

             förunderligt är allt vad du gör.

Du kände mig alltigenom#.

 

Ser i tacksamhet alla dina väldiga underverk.

      Din personliga kännedom om mitt liv 

förunderligt stor.

 

Psalm. 119:15.


15.  #Min kropp när jag formades i det fördolda,

när jag flätades samman i jordens djup#.

 

Min jordiska kropphydda; formades i det för ögat,

         ej synligt är.

 

¤Psalm. 119:74.


74.  #De gudfruktiga ser mig och gläds,

ty jag sätter mitt hopp till ditt ord#.

 

De gudshängivna uppskattar och uppmuntrar mig:

           Vars belöning ges från min tilltro och förtröstan

till ditt ord.

 

¤Psalm. 119:75.


75.  #Jag vet att dina domslut är rättfärdiga,

Herre, i din trofasthet lät du mig lida#.

 

Dina rådslut rättvisa, motiverade berättigade.

           Din trofasthet gör mig tålig i mitt lidande.

 

¤Psalm. 119:76.


76.  #Låt din kärlek bli min tröst, så som du

har lovat din tjänare#.

 

Bemöt mig i din kärlek av evighet till min tröst:  

         låt den bli min eviga uppmuntran, stöd och hjälp.

 

Psalm. 119:77.


77.  #Låt mig få möta din barmhärtighet

och leva, ty din lag är min lust#.

 

Låt mig finna hjärtats behag i din barmhärtighet,

            nåd, mildhet och ömsinthet.

Dina budord min längtan, fröjd och glädje.

 

Pslam. 119:78.


78.  #Låt de fräcka stå med skam, de ljuger om mig,

men jag skall begrunda dina befallningar#.

 

De o-förskämda respektlösa får känna

           skam-känslor, förödmjukelse och förnedring.

Jag mediterar över dina uppmaningar,

             föreskrifter och min kallelse.

 

Pslam. 119:79.

 

79.  #De som fruktar dig skall vända sig till mig

och lära känna dina lagbud#.

 

De som gudfruktigt efterföljer din vilja; hörsammar

mig, villiga lära känna dina budord.

 

Psalm. 119:80.


80.  #Må jag obrottsligt följa dina stadgar,

så att jag aldrig står med skam#.

 

I trofasthet vill jag följa dina bestämmelser,

             ordningsregler och budord.

Mitt trofasta hjärta och sinne; bevarar mig

          från skam-känslor. 






Av JanOwe Ahlstrand - 19 december 2015 08:54

VÄRDET AV HERRENS LAG.


Psalm. 119:65-72.

 

¤Psalm. 119:65.


65.  #Du har varit god mot din tjänare,

Herre, som du har sagt#.

 

Hjärtats tacksam; besvarar Hans Majestäts godhet

          och trohet.

 

¤Psalm. 119:66.


66.  #Ge mig klokhet och kunskap,

ty jag litar på dina bud#.

 

Bönens inre behov; efter klokhetens fullhet

            och kunskap.

Tilltron förtröstan; på dina budord;

          belönar min inre längtan efter klokhet

och andlig insikt.

 

¤Psalm. 119:67.


67.  #Innan jag fick lida for jag vilse,

men nu håller jag mig till ditt ord#.

 

Min o-lydnad gav mig smärta och lidande.

      Genom min botgöring ståndaktigt

lyder ditt ord. 

 

¤Psalm. 119:68.


68.  #Du är god och vad du gör är gott,

lär mig dina stadgar#.

 

Jag har smakat din godhets sötma.

          Själs-livet hälsa och läkedom.

Bönens inre längtan; lär mig ödmjukt lyda

         dina värdiga bestämmelser, ordningsregler

och budord.

 

¤Psalm. 119:69.


69.  #De fräcka svärtar ner mig med lögner,

men jag lyder villigt dina befallningar#.

 

De o-förskämnda och respektlösa; förtalar

        förringar mig med sitt lögnaktiga tal.

I allt mitt lidande vänder jag i lydnad

           till dina uppmaningar, föreskrifter

och min kallelse.

 

¤Psalm. 119:70.


70.  #Deras sinne är trögt som fett,

men jag har min lust i din lag#.

 

Deras sinne sömnaktiga och försumliga.

           Min påverkan av deras sömniga lathet

och försumlighet; ger mig ivrig längtan

        till dina budord.

 

¤Psalm. 119:71.


71.  #För mig var lidandet till gagn,

då lärde jag mig dina stadgar#.

 

Lidandets smärta var mig nyttig.

 

Den inre smärtan; lärde jag mig:

        dina bestämmelser, ordningsregler och budord.

 

¤Psalm. 119:72.


72.  #För mig är den lag du förkunnat

mer värd än mängder av guld och silver#.

 

Alla budordens; uppmaningar, förklaringar

         lärdomar och erfarenheter: vars värde 

dyrbarare än guldets och silvrets. 


Psalm. 19:10-12.

 

Psalm. 19:10.

 

10.  #Herrens ord är rena, de skall alltid bestå.

Herrens stadgar är sanna, de är alla rättfärdiga#.

 

Guds ordets verkan renar hjärtat och sinnet.

        Herrens bestämmelser, ordningsregler och budord sanningsenliga, tillförlitliga, renhjärtade,

             syndfria och ostraffliga.

 

Psalm. 19:11.


11.  #Mer åtråvärdiga än guld, än rent guld i mängd,

och sötare än honung, självrunnen honung#.

 

Ditt ord mer begärligt och värdigt att söka:

            än guldets beprövade värde.

Ordets sötmas värde: sötare än honungens sötma.

 

Psalm. 19:12.

  

12.  #Genom dem blir din tjänare varnad, att följa

dem ger riklig lön#.

 

Ordets beprövade sötma: förmanar din tjänare,

         efterfölja ordets bestämmelser, ordningsregler

och budord. 




 

 

    


 



Av JanOwe Ahlstrand - 19 december 2015 08:53

PSALM. 119:57-64.

 

Hängivenhet för Herrens lag.

 

¤Psalm. 119:57.


57.  #Min andel är Herren, jag lovar att lyda

dina ord#.

 

Min inre längtan känna delaktighet i

          treenighetens inre liv.

Hjärtats lydnad i hans ord; vägen in i

         de andliga dygderna.

 

¤Psalm. 119:58.


58.  #Jag vädjar till dig av hela mitt hjärta,

visa mig nåd, som du har lovat#.

 

Min törstande inre längtan; vänder sig till dig,

         låt mig få se din nåds fullhet.

 

¤Psalm. 119:59.


59.  #Jag tänker på hur jag levt mitt liv

och söker mig till dina lagbud#.

 

Jag försöker förstå hur jag levt mitt liv;

         Dina lagbud; besvarar mina livs-frågor.

 

¤Psalm. 119:60.


60.  #Utan dröjsmål skyndar jag att lyda

dina bud#.

 

Utan att känna fördömelse; nöd och lidande

           över mitt liv, väljer jag lydnaden inför

dina budord.   

 

¤Psalm. 119:61.


61.  #De gudlösas snaror omger mig,

men jag glömmer inte din lag#.

 

Gudsförnekares och de syndfullas snaror

         omringar mig: vill jag inte överge din lag.

 

¤Psalm. 119:62.


62.  #Mitt i natten stiger jag upp för

att tacka dig för dina rättfärdiga lagar#.

 

I nattens vila; vill jag ge mitt offer till dig,

            stiga upp i tacksamhet, för dina moraliska,

renhjärtade, syndfria och gudfruktiga lagar.

 

¤Psalm. 119:63.


63.  #Alla som fruktar dig är mina vänner,

de som lyder dina befallningar#.

 

Gudfruktiga människor lyder hans budord.

         Mina vänner; lever i lydnad inför lagbuden.

Dina uppmaningar, föreskrifter och lydnaden

      levs av människor som lever i sin kallelse.

 

¤Psalm. 119:64.


 

64.  #Din kärlek, Herre, fyller hela jorden,

lär mina stadgar#.

 

Inre bönens längtan; lär mig dina bestämmelser,

       ordningsregler och budord.


Psalm. 33:5.

 

5.  #Rätt och rättfärdighet älskar han,

Herrens kärlek fyller hela jorden#.

 

Moralisk rättvisa, renhjärtlighet, syndfrihet

        och ostraffighet älskar han.


 



Av JanOwe Ahlstrand - 19 december 2015 08:53

FÖRTROENDE FÖR HERRENS LAG.

 

Psalm.  119.49-56

 

¤Psalm. 119:49.

 

49.  #Minns vad du sagt till din tjänare,

du har ju gett mig hopp#.

 

Herre, hör min ödmjuka bön; kom i håg,

vad du lovat din tjänare.

         Jag har en fast tilltro, förtröstan och förtroende

för dina heliga budord.

 

¤Psalm. 119:50.

 

50.  #Det tröstar mig i mitt elände att ditt

löfte skänker liv#.

 

Känner inre styrka och tröst i mitt lidande;

           i dina stora och dyrbara löften; vilka ger mig

andlig mognad i de gudomliga dygderna.


2. Petrus brevet. 1:4.

 

#Han har gett oss sina stora och dyrbara löften,

            för att ni tack vare dem skall bli delaktiga

av gudomliga natur sedan ni kommit undan

           det fördärv som begäret drar med sig

i denna värld#.

 

Apostlafursten Petrus; Jesu Kristi tjänare och

        apostel, manar till kristet värdigt liv.

I de dyrbara löften känner vi djupare delaktighet,

           av treenighetens gudomliga naturs inre liv.

Vi lever inte längre av denna världens fördärvliga

         begär.

 

¤Psalm. 119:51.


51.  #De fräcka hånar mig grovt, men jag

viker från din lag#.

 

De o-förskämda och hänsynslösa; ringaktar mig,

vill jag inte överge dina budord.

 

Psalm. 119:52.


52.  #Jag minns dina urgamla lagar,

Herre, de ger mig tröst#.

 

Jag kommer ihåg; dina uråldriga lagbud,

         de ger mig uppmuntran, vederkvickelse

stöd och hjälp.

 

¤Psalm. 119:53.


53.  #Brinnnade vrede fyller mig när de

gudlösa överger din lag#.

 

Känner en helig brinnande vrede; när jag

          hör gudsförnekare och ateister vänder sig från

dina budord.

 

¤Psalm. 119:54.


54.  Dina stadgar är min lovsång

var jag än befinner mig#.

 

Dina bestämmelser, ordningsregler och budord;

       tiillhör min lovprisning.

 

¤Psalm. 119:55.


55. #Om natten tänker jag på ditt namn,

Herre, jag håller din lag#.

 

Under nattens tysta vila; begrundar jag ditt

          namn av gudomligt värde.

Herre, mitt hjärtas och sinnes vilja; lyda

        dina lagbud.

 

Psalm. 119:62.


62.  #Mitt i natten stiger jag upp för att tacka dig

för dina rättfärdiga lagar#.

 

Mitt under nattens vila; ge jag mitt offer,

      stiga upp ur nattens vila; i tacksamhet visa;

min kärlek till dina moraliska, syndfria,

        renhjärtade och gudfruktiga lagbud.

 

¤Psalm. 119:56.


56.  #Det har blivit mig förunnat att följa

dina befallningar#.

 

I tacksamhet får jag följa dina uppmaningar,

     föreskrifter och min kallelse. 


    



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards