Direktlänk till inlägg 19 december 2015

PSALM. 119:73-80.

Av JanOwe Ahlstrand - 19 december 2015 08:54

RÄTTVISAN I HERRENS LAG.


Psalm. 119:73-80.

 

¤Psalm. 119:73.

 

73. # Dina händer har gjort mig och format mig,

ge mig förstånd att lära dina bud#.

 

Dina skapar händer; formade mig från jordens stoft.

            Bönens inre längtan; lär mig insikten i dina budord.


Psalm. 139:13-15.

 

Psalm. 119:13.

 

13.  #Du skapade mina inälvor, du vävde mig

i moderlivet#.

 

I min modersliv; skapade du mina inre organ,

      din närvaro fanns i mina kroppsliga cell--vävnader.

 

Psalm. 119:14.


14.  #Jag tackar dig för dina mäktiga under,

             förunderligt är allt vad du gör.

Du kände mig alltigenom#.

 

Ser i tacksamhet alla dina väldiga underverk.

      Din personliga kännedom om mitt liv 

förunderligt stor.

 

Psalm. 119:15.


15.  #Min kropp när jag formades i det fördolda,

när jag flätades samman i jordens djup#.

 

Min jordiska kropphydda; formades i det för ögat,

         ej synligt är.

 

¤Psalm. 119:74.


74.  #De gudfruktiga ser mig och gläds,

ty jag sätter mitt hopp till ditt ord#.

 

De gudshängivna uppskattar och uppmuntrar mig:

           Vars belöning ges från min tilltro och förtröstan

till ditt ord.

 

¤Psalm. 119:75.


75.  #Jag vet att dina domslut är rättfärdiga,

Herre, i din trofasthet lät du mig lida#.

 

Dina rådslut rättvisa, motiverade berättigade.

           Din trofasthet gör mig tålig i mitt lidande.

 

¤Psalm. 119:76.


76.  #Låt din kärlek bli min tröst, så som du

har lovat din tjänare#.

 

Bemöt mig i din kärlek av evighet till min tröst:  

         låt den bli min eviga uppmuntran, stöd och hjälp.

 

Psalm. 119:77.


77.  #Låt mig få möta din barmhärtighet

och leva, ty din lag är min lust#.

 

Låt mig finna hjärtats behag i din barmhärtighet,

            nåd, mildhet och ömsinthet.

Dina budord min längtan, fröjd och glädje.

 

Pslam. 119:78.


78.  #Låt de fräcka stå med skam, de ljuger om mig,

men jag skall begrunda dina befallningar#.

 

De o-förskämda respektlösa får känna

           skam-känslor, förödmjukelse och förnedring.

Jag mediterar över dina uppmaningar,

             föreskrifter och min kallelse.

 

Pslam. 119:79.

 

79.  #De som fruktar dig skall vända sig till mig

och lära känna dina lagbud#.

 

De som gudfruktigt efterföljer din vilja; hörsammar

mig, villiga lära känna dina budord.

 

Psalm. 119:80.


80.  #Må jag obrottsligt följa dina stadgar,

så att jag aldrig står med skam#.

 

I trofasthet vill jag följa dina bestämmelser,

             ordningsregler och budord.

Mitt trofasta hjärta och sinne; bevarar mig

          från skam-känslor. 






 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Ovido - Quiz & Flashcards