Direktlänk till inlägg 19 december 2015

PSALM: 119:49-56.

Av JanOwe Ahlstrand - 19 december 2015 08:53

FÖRTROENDE FÖR HERRENS LAG.

 

Psalm.  119.49-56

 

¤Psalm. 119:49.

 

49.  #Minns vad du sagt till din tjänare,

du har ju gett mig hopp#.

 

Herre, hör min ödmjuka bön; kom i håg,

vad du lovat din tjänare.

         Jag har en fast tilltro, förtröstan och förtroende

för dina heliga budord.

 

¤Psalm. 119:50.

 

50.  #Det tröstar mig i mitt elände att ditt

löfte skänker liv#.

 

Känner inre styrka och tröst i mitt lidande;

           i dina stora och dyrbara löften; vilka ger mig

andlig mognad i de gudomliga dygderna.


2. Petrus brevet. 1:4.

 

#Han har gett oss sina stora och dyrbara löften,

            för att ni tack vare dem skall bli delaktiga

av gudomliga natur sedan ni kommit undan

           det fördärv som begäret drar med sig

i denna värld#.

 

Apostlafursten Petrus; Jesu Kristi tjänare och

        apostel, manar till kristet värdigt liv.

I de dyrbara löften känner vi djupare delaktighet,

           av treenighetens gudomliga naturs inre liv.

Vi lever inte längre av denna världens fördärvliga

         begär.

 

¤Psalm. 119:51.


51.  #De fräcka hånar mig grovt, men jag

viker från din lag#.

 

De o-förskämda och hänsynslösa; ringaktar mig,

vill jag inte överge dina budord.

 

Psalm. 119:52.


52.  #Jag minns dina urgamla lagar,

Herre, de ger mig tröst#.

 

Jag kommer ihåg; dina uråldriga lagbud,

         de ger mig uppmuntran, vederkvickelse

stöd och hjälp.

 

¤Psalm. 119:53.


53.  #Brinnnade vrede fyller mig när de

gudlösa överger din lag#.

 

Känner en helig brinnande vrede; när jag

          hör gudsförnekare och ateister vänder sig från

dina budord.

 

¤Psalm. 119:54.


54.  Dina stadgar är min lovsång

var jag än befinner mig#.

 

Dina bestämmelser, ordningsregler och budord;

       tiillhör min lovprisning.

 

¤Psalm. 119:55.


55. #Om natten tänker jag på ditt namn,

Herre, jag håller din lag#.

 

Under nattens tysta vila; begrundar jag ditt

          namn av gudomligt värde.

Herre, mitt hjärtas och sinnes vilja; lyda

        dina lagbud.

 

Psalm. 119:62.


62.  #Mitt i natten stiger jag upp för att tacka dig

för dina rättfärdiga lagar#.

 

Mitt under nattens vila; ge jag mitt offer,

      stiga upp ur nattens vila; i tacksamhet visa;

min kärlek till dina moraliska, syndfria,

        renhjärtade och gudfruktiga lagbud.

 

¤Psalm. 119:56.


56.  #Det har blivit mig förunnat att följa

dina befallningar#.

 

I tacksamhet får jag följa dina uppmaningar,

     föreskrifter och min kallelse. 


    



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Skapa flashcards