Direktlänk till inlägg 19 december 2015

PSALM.119:65-72.

Av JanOwe Ahlstrand - 19 december 2015 08:54

VÄRDET AV HERRENS LAG.


Psalm. 119:65-72.

 

¤Psalm. 119:65.


65.  #Du har varit god mot din tjänare,

Herre, som du har sagt#.

 

Hjärtats tacksam; besvarar Hans Majestäts godhet

          och trohet.

 

¤Psalm. 119:66.


66.  #Ge mig klokhet och kunskap,

ty jag litar på dina bud#.

 

Bönens inre behov; efter klokhetens fullhet

            och kunskap.

Tilltron förtröstan; på dina budord;

          belönar min inre längtan efter klokhet

och andlig insikt.

 

¤Psalm. 119:67.


67.  #Innan jag fick lida for jag vilse,

men nu håller jag mig till ditt ord#.

 

Min o-lydnad gav mig smärta och lidande.

      Genom min botgöring ståndaktigt

lyder ditt ord. 

 

¤Psalm. 119:68.


68.  #Du är god och vad du gör är gott,

lär mig dina stadgar#.

 

Jag har smakat din godhets sötma.

          Själs-livet hälsa och läkedom.

Bönens inre längtan; lär mig ödmjukt lyda

         dina värdiga bestämmelser, ordningsregler

och budord.

 

¤Psalm. 119:69.


69.  #De fräcka svärtar ner mig med lögner,

men jag lyder villigt dina befallningar#.

 

De o-förskämnda och respektlösa; förtalar

        förringar mig med sitt lögnaktiga tal.

I allt mitt lidande vänder jag i lydnad

           till dina uppmaningar, föreskrifter

och min kallelse.

 

¤Psalm. 119:70.


70.  #Deras sinne är trögt som fett,

men jag har min lust i din lag#.

 

Deras sinne sömnaktiga och försumliga.

           Min påverkan av deras sömniga lathet

och försumlighet; ger mig ivrig längtan

        till dina budord.

 

¤Psalm. 119:71.


71.  #För mig var lidandet till gagn,

då lärde jag mig dina stadgar#.

 

Lidandets smärta var mig nyttig.

 

Den inre smärtan; lärde jag mig:

        dina bestämmelser, ordningsregler och budord.

 

¤Psalm. 119:72.


72.  #För mig är den lag du förkunnat

mer värd än mängder av guld och silver#.

 

Alla budordens; uppmaningar, förklaringar

         lärdomar och erfarenheter: vars värde 

dyrbarare än guldets och silvrets. 


Psalm. 19:10-12.

 

Psalm. 19:10.

 

10.  #Herrens ord är rena, de skall alltid bestå.

Herrens stadgar är sanna, de är alla rättfärdiga#.

 

Guds ordets verkan renar hjärtat och sinnet.

        Herrens bestämmelser, ordningsregler och budord sanningsenliga, tillförlitliga, renhjärtade,

             syndfria och ostraffliga.

 

Psalm. 19:11.


11.  #Mer åtråvärdiga än guld, än rent guld i mängd,

och sötare än honung, självrunnen honung#.

 

Ditt ord mer begärligt och värdigt att söka:

            än guldets beprövade värde.

Ordets sötmas värde: sötare än honungens sötma.

 

Psalm. 19:12.

  

12.  #Genom dem blir din tjänare varnad, att följa

dem ger riklig lön#.

 

Ordets beprövade sötma: förmanar din tjänare,

         efterfölja ordets bestämmelser, ordningsregler

och budord. 




 

 

    


 



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Ovido - Quiz & Flashcards