Direktlänk till inlägg 19 december 2015

PSALM. 119:81-88.

Av JanOwe Ahlstrand - 19 december 2015 08:55

BÖN OM BEFRIELSE.


Psalm. 119:81-88.

 

¤Psalm. 119:81.'

 

81.  #Längtan efter din hjälp förtär mig,

jag sätter mitt hopp till ditt ord#.

 

Min inre trängan och törst efter din hjälp;

          ger mig hjärtesår.

Jag sätter min förlitande tro på ditt

          ord av evighet. 

 

¤Psalm. 119:82.


82.  #Jag längtar efter att se det du lovat.

När ska du trösta mig?#.

 

Jag känner trängtan och saknad efter:

            vad du mig lovat.

Väntar på din trofasta tröst, stöd, hjälp

            och uppmuntran.

 

¤Psalm. 119:83.


83.  #Jag är som en vinsäck, skrumpad i rök,

men dina stadgar glömmer jag inte#.

 

Jag känner mig som en uttorkad vinsäck.

        Dina bestämmelser, ordningsregler och budord;

låter jag inte falla i glömska.

 

¤Psalm. 119:84.


84.  #Din tjänares dagar är få, när skall du döma dem som förföljer mig?#.

 

I min inre rädsla för mina förföljares onda planer

       mot mig mina livsdagar: llknas vid angarna för vinden, i jämförelse med en tid av evigheten.

        Herre, när skall du sätta dig till doms över dem?

 

¤Psalm. 119:85.


85.  #De fräcka gräver fallgropar för mig,

de följer inte din lag#.

 

De o-förskämda och respektlösa ger sitt bifall,

             gräva fallgropar, skada mig.

Dina budord finns ej i deras hjärtan och sinne.

 

¤Psalm. 119:86.


86.  #Alla dina bud är sanna.

Hjälp mig, de förföljer mig med lögner#.

 

Dina lagbud verkliga och pålitliga. 

    Mitt hjärtats rop!! fräcka människor: på jakt efter mitt liv, med sitt lögnaktiga tal.

 

Psalm. 119:87.


87.  #De har nästan gjort slut på mig,

Men jag viker inte från dina befallningar#.

 

I sin iver försöker de; skada mig till döds.

             Vill vara dig trogen; efter dina uppmaningar,

föreskrifter och min kallelse.

 

Pslam. 119:88.


88.  #Skänk mig liv i din kärlek,

då skall jag följa de lagbud du gett#.

 

Tillför mig dina kärlekssår.

               Innerlig längtan efter din ömhet, omsorg och värme i dessa kärlekens sår.

              I mitt hjärta vill jag belöna dig att följa

dina budord. 

 



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Ovido - Quiz & Flashcards