Alla inlägg den 26 december 2015

Av JanOwe Ahlstrand - 26 december 2015 08:35

BÖN OM HJÄLP.


Psalm. 119:153-160.

 

¤Psalm. 119:153.

 

153.  #Se min nöd och rädda mig,

ty jag har inte glömt din lag#.

 

Se på mitt lidande var min räddare.

      Jag har tänkt på dina lagar.

 

¤Psalm. 119:154.


154.  #Ta dig an min sak och befria mig,

skänk mig liv, som du har lovat#.

 

Befria mig från mitt lidande, som du lovat.

 

¤Psalm. 119:155.


155.  #För de gudlösa är hjälpen långt borta,

de frågar inte efter dina stadgar#.

 

Gudsförnekare; får ingen hjälp,

          de hörsammar ej dina bestämmelser,

ordningsregler och budord.

 

¤Psalm. 119.156

 

156.  #Herre, stor är din barmhärtighet,

skänk mig liv, som dina lagar lovar#.

 

Din mildhet, ömsinthet och nåd är stor.

    Gör mitt liv lärorikt givande i din barmhärtighet.

 

¤Psalm. 119:157.


157.  #Mina förföljare och fiender är många,

men jag viker inte från dina lagbud#.

 

Mina motståndare och ovänner är många.

           I min nöd i mitt lidande

ödmjukar jag mig inför dina lagbud.

 

¤Psalm. 119:158.


158.  #Jag vämjes när jag ser de trolösa,

de lyder inte dina ord#.

 

Avskyr falska och o-trogna, ej lydiga ditt ord.

 

¤Psalm. 119:159.


159.  #Se hur jag älskar dina befallningar,

Herre, låt din kärlek skänka mig liv#.

 

Se ivrigt på min kärlek till dina uppmaningar,

         föreskrifter och min kallelse.

Låt din gudomliga nåd och barmhärtighet;

välsigna mitt liv.

 

Psalm. 119:160.


160.  #Summan av ditt ord är sanning,

dina rättfärdiga lagar består för evigt#.

 

Ditt ords värdefulla eviga rådslut, visar

        din trohet och äkthet.

Orden i ditt eviga ord: talar sanning.  




  



 

 


Av JanOwe Ahlstrand - 26 december 2015 08:34

BÖN OM RÄDDNING.


Psalm. 119:145-152.

 

¤Psalm. 119:145.

 

145.  #Jag ropar av all min kraft,

svara mig, Herre, jag vill hålla dina stadgar#.

 

Ropar i min uthållighet, svara mig, Herre.

     Villig lyda dina bestämmelser, ordningsregler

och budord.

 

¤Psalm. 119:146.


146.  #Jag ropar till dig, rädda mig,

så att jag kan lyda dina lagbud#.

 

Jag ropar efter dig, du vår räddare.

    Lyssna till mitt ivriga bönerop, befria mig

ur lidandet.

          I frihet från lidande och bedrövelse,

Vilket ger mig lydnad inför dina budord.

 

¤Psalm. 119:147.


147.  #När morgonen gryr ropar jag,

jag hoppas på ditt ord#.

 

Efter nattens vila ropar jag till dig.

      Jag förtröstar på ditt eviga ord.

 

¤Psalm. 119:148.


148.  #När natten bryter in vakar jag,

och begrundar dina löften#.

 

Vid nattens vila, har jag dina löften

         inför mina ögon, mediterar över löftes-orden.

 

¤Psalm. 119:149.


149.  #Herre, hör mitt rop i din kärlek,

skänk mig liv, som dina lagar lovar#.

 

Herre, lyssna på mitt hjärtats rop i

      din kärlek och barmhärtighet.

Ge mig ditt offrande liv, som dina budord lovat.

 

¤Psalm. 119:150.


150.  #Mina skändliga förföljare närmar sig,

de är fjärran från din lag#.

 

Mina samvetslösa förföljare närmar sig mig,

     de lever långt borta från dina lagbud.

 

¤Psalm. 119:151.


151.  #Men du, Herre, är nära

och alla dina bud är sanna#.

 

Din närvaro berör mig.

        Alla dina budord tillförlitliga och trovärdiga.


152.  #Sedan länge vet jag genom dina lagbud

att de stadgats av dig för evigt#.

 

Dina lagbud, bekräftar ditt eviga rådslut.


 

Av JanOwe Ahlstrand - 26 december 2015 08:34

RÄTTVISAN I HERRENS LAG.


Psalm. 119.137-144

 

¤Psalm. 119:137.


137.  #´Rättfärdig är du, Herre,

och rättvisa dina lagar#.

 

Renhjärtad, syndfri ostrafflig du är.

        Herre, alla dina lagbud ärliga och trovärdiga. 

 

¤Psalm. 119:138.


138.  #Dina lagbud ger du i rättfärdighet

och i stor trofasthet#.

 

Dina givna lagbud i Guds rättfärdighet

     och i stor trofasthet.

 

¤Psalm. 119:139.


139.  #Jag förtärs av lidelse och harm

när mina fiender glömmer dina ord#.

 

Känner inre lidande av smärta 

            upprördhet, mina fiender är likgiltiga

inför ditt ord.

 

¤Psalm. 119:140.


140.  #Ditt löftesord är fritt från slagg och din tjänare älskar det#.

 

Ditt löftesord fri från ondskans o-renhet.

        Din tjänare, ståndaktig i sin kärlek inför löftesordet.

 

¤Psalm. 119:141.


141.  #Jag är ringad och föraktad,

men jag glömmer inte dina befallningar#.

 

Jag hånad, avskyvärd, förkastad

och utdömd.

          I mitt lidande: mediterar jag över dina

uppmaningar, föreskrifter och min kallelse.

 

¤Psalm. 119:142.


142.  #Din rättfärdighet är en evig rätt,

och din lag är sanning#.

 

Din syndfrihet och o-strafflighet, o-dödlig,

         ändlös o-förgänglig i sin ordning.

Dina lagbud är o-förfalskade trovärdiga.

 

¤Psalm. 119:143.


143.  #Nöd och elände drabbar mig,

men dina bud är min lust#.

 

Betryck, lidande och olyckor drabbar mig.

         Dina budord min lust.

 

¤Psalm. 119:144.


144.  #Dina lagbud är rättfärdiga för evigt,

ge mig förstånd så att jag får leva#.

 

Dina budord syndfria till evig tid.

        Ge mig andlig insikt, ger innehållsrikt 

och givande liv. 



Av JanOwe Ahlstrand - 26 december 2015 06:11

IVRIG LÄNGTAN ATT LYDA HERRENS LAG.


Psalm. 119:129-136.

 

¤Psalm. 119:129.

 

129.  #Underbara är dina lagbud,

därför lyder jag dem#.

 

Gudomliga och mirakulösa är dina budord.

     Vilket påverka min lydnad till dem.

 

¤Psalm. 119:130. 


130.  #När dina ord öppnar sig ge de ljus,

åt de oerfarna ger de förstånd#.

 

När ditt ord, öppnar sitt innersta liv,

     med eviga ljusstrålar, inför de andligt omogna,

ger dem gudomlig insikt.

 

Psalm. 119:131.


131.  #Jag lyssnar begärligt, med öppen mun,

ty jag längtar efter dina bud#.

 

Jag lyssnar med ivrig förväntan med behärskad

          tunga.

Har ett inre behov av dina budord.

 

Psalm. 119:132.


132.  #Vänd dig till mig och visa mig nåd,

som du gör med dem som älskar ditt namn#.

 

Tilltala mig, låt din nåd uppenbara sig för mig.

        Vilket du ger dem om älskar ditt namn.

 

Psalm. 119:133.


133.  #Led mina steg, som du har lovat,

låt ingen ondska få makt över mig#.

 

Led mina fotsteg, som du lovat.

Befria mig från ondskan!!

 

Psalm. 119:134.


134.  #Befria mig från människors förtryck,

så att jag kan följa dina befallningar#.

 

             reskrifter och min kallelse låta följas

av dina befallningar. 

.   Gör mig fri från människors bojor och träldomsok.

 

¤Psalm. 119:135.


135.  #Låt ditt ansikte lysa över din tjänare

och lär mig dina stadgar#.

 

Låt din offrande härlighet, sprida sina ljusstrålar

          över din tjänare.

Låt din insikt lära mig dina bestämmelser,

         ordningsregler och budord.

¤Psalm. 119:136.


136.  #Tårar strömmar från mina ögon,

för att man inte håller din lag#.

 

Inre lidandets smärtsamma tårar, strömmar

       ned från mina ögon, när mina med-människor;

ej hörsammar dina budord.

 



 


Av JanOwe Ahlstrand - 26 december 2015 06:10

LYDNAD FÖR HERRENS LAG.


Psalm. 119:121-128.

 

¤Psalm. 119:121.

 

121.  #Jag har gjort vad som är rätt och rättfärdigt,

lämna mig inte åt mina förtryckare#.

 

Jag levt i lydnad: med rent hjärta, syndfritt liv

       o-strafflig livsföring.

Överlämna mig inte i förtryckarnas våld.

 

¤Psalm. 119:122.


122.  #Ge ditt ord som säkerhet för mitt bästa,

låt inte de fräcka förtrycka mig#.

 

Låt ditt heliga ord: vara min trygghet, fasthet

           till min andliga mognad.

Ge inte de o-förskämda och respektlösa: tillåtelse

    förtrycka mig.

 

¤Psalm. 119:123.


123.  #Jag längtar efter att se din hjälp,

den räddning som du har lovat#.

 

Jag i behov av din hjälp: bli befriad

         beskyddad, från de fräckas förtryck.

 

¤Psalm. 119:124.


124.  #Visa kärlek mot din tjänare och lär mig

dina stadgar#.

 

Bönen: Öppna mina andliga ögon för din kärlek,

              nåd och barmhärtighet.

Låt insikten lära mig dina bestämmelser,

         ordningsregler och budord.

 

¤Psalm. 119:125.


125.  #Jag är din tjänare, ge mig förstånd,

så att jag lär känna dina lagbud#.

 

Jag din trogne vingårds-tjänare, ge mig

         andlig insikt.

Upplys mina andliga ögon i dina budord.

 

¤Psalm. 119:126.


126.  #Tiden är inne för Herren att handla,

man har brutit din lag#.

 

I o-lydnad har inte dina lagbud följts, det är tid för

       dig, bestraffa dem.

 

¤Psalm. 119:127.


127.  #Därför älskar jag dina bud mer än guld,

ja, renaste guld#.

 

Efersom inte dina bud efterföljs:

       Känner innerlig kärlek till dina budord;

mer än guldets värde.

 

¤Psalm. 119:128.


128. Därför rättar jag mig efter dina befallningar,

jag hatar lögnens alla vägar#.

 

Därför låter jag mitt liv formas efter dina

        befallningar.

Vill vara ett föredöme efter dina uppmaningar,

          föreskrifter och i min kallelse.


 

 

  


 

 

Av JanOwe Ahlstrand - 26 december 2015 06:10

TRYGGHETEN I HERRENS  LAG.


Psalm. 119:113.

 

¤Psalm. 119:113.

 

113.  #Jag hatar vankelmord, men älskar din lag#.

 

Jag hatar o-beslutsamhet, tveksamhet

            och rådvillighet.

Bättre vara ståndaktig inför dina lagbud.

 

¤Psalm. 119:114.


114.  #Du är mitt skydd och min sköld,

jag sätter mitt hopp till ditt ord#.

 

Du min hjälpare, trygghet och mitt andliga beskydd.

          Jag sätter min förtröstan till ditt ord.

 

¤Psalm. 119:115.


115.  #Gå bort från mig, ni som är onda,

jag vill hålla min Guds bud#.

 

Ni, onda;  jag avskyr er gemenskap.

           Jag vill lyda Guds budord.

 

¤Psalm. 119:116.


116.  #Stöd mig, som du har lovat, så att jag

får leva, låt inte mitt hopp bli sviket#.

 

Var mitt Stöd, min hjälpare och beskydda mig:

         som du lovat.

Din närvaro. ger mig liv, låt inte min förtröstan,

         överge mig.

 

¤Psalm. 119:117.


117.  #Styrk mig, så att jag blir räddad

och ständigt kan betrakta dina stadgar#.

 

Ge mig inre styrka: vars styrka blir till hjälp,

             dagligen kan se dina bestämmelser,

ordningsregler och budord.

 

¤Psalm. 119:118.


118.  # Du förkastar dem som viker av från dina

stadgar, deras svek leder till intet#.

 

Du förkastar dem som i stolthet undviker dina

              bestämmelser, ordningsregler och budord.

Deras trolöshet avfall leder till undergång

          och fördärv.

 

¤Psalm. 119:119.


119.  #Jordens alla gudlösa räknar du som slagg,

därför älskar jag dina lagbud#.

 

Jordens alla gudsförnekare och ateister:

          räknar du som agnar för vinden.

 

¤Psalm. 119:120.


120. #Jag ryser av fruktan för dig,

jag räds för dina domar#.

 

Jag känner en inre rädsla inför dig.

       Rädsla inför dina rättvisa domar.





 

  


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards