Direktlänk till inlägg 26 december 2015

PSALM. 119.121-128.

Av JanOwe Ahlstrand - 26 december 2015 06:10

LYDNAD FÖR HERRENS LAG.


Psalm. 119:121-128.

 

¤Psalm. 119:121.

 

121.  #Jag har gjort vad som är rätt och rättfärdigt,

lämna mig inte åt mina förtryckare#.

 

Jag levt i lydnad: med rent hjärta, syndfritt liv

       o-strafflig livsföring.

Överlämna mig inte i förtryckarnas våld.

 

¤Psalm. 119:122.


122.  #Ge ditt ord som säkerhet för mitt bästa,

låt inte de fräcka förtrycka mig#.

 

Låt ditt heliga ord: vara min trygghet, fasthet

           till min andliga mognad.

Ge inte de o-förskämda och respektlösa: tillåtelse

    förtrycka mig.

 

¤Psalm. 119:123.


123.  #Jag längtar efter att se din hjälp,

den räddning som du har lovat#.

 

Jag i behov av din hjälp: bli befriad

         beskyddad, från de fräckas förtryck.

 

¤Psalm. 119:124.


124.  #Visa kärlek mot din tjänare och lär mig

dina stadgar#.

 

Bönen: Öppna mina andliga ögon för din kärlek,

              nåd och barmhärtighet.

Låt insikten lära mig dina bestämmelser,

         ordningsregler och budord.

 

¤Psalm. 119:125.


125.  #Jag är din tjänare, ge mig förstånd,

så att jag lär känna dina lagbud#.

 

Jag din trogne vingårds-tjänare, ge mig

         andlig insikt.

Upplys mina andliga ögon i dina budord.

 

¤Psalm. 119:126.


126.  #Tiden är inne för Herren att handla,

man har brutit din lag#.

 

I o-lydnad har inte dina lagbud följts, det är tid för

       dig, bestraffa dem.

 

¤Psalm. 119:127.


127.  #Därför älskar jag dina bud mer än guld,

ja, renaste guld#.

 

Efersom inte dina bud efterföljs:

       Känner innerlig kärlek till dina budord;

mer än guldets värde.

 

¤Psalm. 119:128.


128. Därför rättar jag mig efter dina befallningar,

jag hatar lögnens alla vägar#.

 

Därför låter jag mitt liv formas efter dina

        befallningar.

Vill vara ett föredöme efter dina uppmaningar,

          föreskrifter och i min kallelse.


 

 

  


 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Ovido - Quiz & Flashcards