Alla inlägg under december 2015

Av JanOwe Ahlstrand - 31 december 2015 07:17

VALLFARTSSÅNG.


Lovsång till de heliga platserna.


Uppmaning till att prisa Gud.


Psalm. 134:1-3.

 

¤Psalm. 134:1.

 

1.  #Kom, lova Herren, alla ni Herrens tjänare,

ni som står i Herrens tempel natt efter natt#.

 

Ni, Herrens utvalda tjänare: lova

           i Herrens heliga tempel honom, natt efter natt.

 

¤Psalm. 134:2.


2.  #Lyft era händer mot helgedomen

och lova Herren#.

 

      Lyft era rena händer mot Herrens heliga 

helgedom  lova Herren i era hjärtan.

 

¤Psalm. 134:3.


3.  #Må Herren välsigna dig från Sion,

han som har gjort himmel och jord#.

 

Herren välsignar din renhet från Sion,

        han skapade himmel och jord.



Av JanOwe Ahlstrand - 31 december 2015 07:16

VALLFARTSSÅNG AV DAVID.


Lovsång till de heliga platserna.


Lovsång över broderlig kärlek.


¤Psalm. 133:1-3.

 

1.  #Vad det är gott och ljuvligt att bröder

är tillsammnas!

Brödrakärleken är god och ljuvlig.#

 

Andliga gemenskapen ljuvlig och god.

     Där brödra -kärleken visar sig i ord och handling.  

¤Jesus Syraks bok. 25:1.

 

1.  #Tre ting fyller mig med välbehag,

         att se dem gläder både Herren och människorna:

sämja mellan bröder, vänskap mellan

            grannar och att man och hustru lever

väl tillsammans#.


Livets bästa glädje: 


1.  God förståelse mellan bröder.


2.  God vänskap mellan grannar.


3.  Man och kvinnas trivsel tillsammans.

 

¤Psalm. 133:2.


2.  #Det är som när den fina oljan på huvudet

rinner ner i skägget, i Arons skägg,

som faller ner över dräktens linning#.

 

Livets bästa glädje mellan bröder,

                   grannar, man och kvinnas trivsel;

liknar lenhetens fina olje flöde,

         på huvudet rinner ner på Arons skägg.

 

¤Psalm. 133:3.


3.  #Det är som när Hermons dagg faller

över Sions berg.  Där skänker Herren välsignelse,

liv i alla tider#.

 

Herrens välsignelser liknar: Hermons uppfriskande

        vattendroppar över Sions berg.  

Herrens välsignelser varar i all evighet.

       

Av JanOwe Ahlstrand - 31 december 2015 07:16

VALLFARTSSÅNG.


Lovsång till de heliga platserna.


Davids löften till Herren, och Herrens löfte till David.


Psalm.  132:1-18.

 

¤Psalm. 132:1.

 

1.  #Kom ihåg David, Herre, tänk på allt

han fick utstå#.

 

Tänk på din tjänare, David.

           Hans faror och olyckor i livet.

 

¤Psalm. 132:2.


2.  #Han som gav Herren sin ed, ett löfte

åt Jakobs Mäktige.#

 

¤Psalm. 132:3.

 

3.  #Jag skall inte gå in i mitt hus och inte

lägga mig på min bädd#.

 

¤Psalm. 132:4.

 

4.  #Inte unna mig någon sömn,

inte ge mig någon ro#.

 

¤Psalm. 132:5.'

 

5.  #Förrän jag funnit en plats åt Herren,

en boning åt Jakobs Mäktige#.

 

¤Psalm. 132:6.

 

6.  #Vi hörde om arken i Efrata,

vi fann den på Jaars fält#.

 

¤Psalm. 132:7.

 

7.  #Låt oss gå till hans boning,

falla ner inför hans fotapall#.

 

Psalm. 132:8.

 

8.  #Kom, Herre, till din viloplats,

du och din mäktiga ark#.

 

Psalm. 132:9.

 

9.  #Må dina präster vara klädda i rättfärdighet,

må dina trogna jubla#.

 

Psalm. 132:10.

 

10.  #För din tjänare Davids skull -----

avvisa inte din smorde!#-

 

Psalm. 132:11.

 

11.  #Herren gav David sin ed, ett ord

han aldrig skall svika:

     "Ättlingar till dig skall jag sätta på din tron#.

 

Psalm. 132:12.

 

12.  #Om dina söner håller mitt förbund

och de bud jag lär dem, skall också deras

      söner för alltid sitta på din tron#.

 

¤Psalm. 132:13.

 

13.  #Ty Herren har utvalt Sion, där vill han

ha sin boning#.

 

¤Psalm. 132:14.

 

14.  #För eviga är detta min viloplats,

här vill jag bo, det är min önskan#.

 

¤Psalm. 132:15.

 

15.  #Rikt skall jag välsigna Sion med föda

och mätta de fattiga med bröd#.

 

¤Psalm. 132:16.

 

16.  #Dess präster skall jag klä i seger,

de trogna skall jubla högt#.

 

¤Psalm. 132:17.

 

17.  #Där låter jag Davids ätt växa i makt,

jag har tänt en lamp åt min smorde#.

 

¤Psalm. 132:18.

 

18.  #Hans fiender skall jag klä i skam,

men på hans huvud skall kronan sråla#.

 

 

 




Av JanOwe Ahlstrand - 31 december 2015 07:15

VALLFARTSSÅNG AV DAVID.


Lovsång till de heliga platserna.


Bön i ödmjuk förtröstan.


Psalm. 131:1-3.

 

¤Psalm. 131:1.

 

1.  #Herre, jag är inte övermodig,

har inga stolta later.

Jag ägnar mig inte åt stora ting,

åt det som övergår mitt förstånd#.

 

Äger inget stolt beteende i min livsstil

        och livsföring.

Jag sysslar inte med: ögats upphöjda ting.


Jesus Syraks bok. 3:21.

 

21.  #Fråga inte efter det som övergår ditt förstånd,

forska inte i det som överstiger dina krafter#.

 

Offra inte din livskraft; på det som inte kan

belöna dig.

 

Psalm. 131:2.


2.  #Nej, jag har lugnat stillat min själ,

         jag är som ett litet barn, som barnet

i moderns famn#.

 

Själens stillhet+själens inre hälsa och läkedom.

           Stillheten: barnets trygghet i moders

kärleksfulla famn.

 

¤Psalm. 131:3.


3.  #Hoppas på Herren, Israel,

nu och för evigt#.

 

Förtrösta på Herre, Israels Gud.

     Nu och för evigt.


 

  



Av JanOwe Ahlstrand - 29 december 2015 06:24

VALLFARTSSÅNG.


Lovsång till de heliga platserna.


Bön mot Guds fiender.


Psalm. 129:1-8.

 

¤Psalm. 129:1.

 

1.  #Hårt har de ansatt mig ända från min

ungdom ---- så skall Israel säga ----#.

 

Israel säger: de har plågat och förtryckt mig:

          ända från min ungdoms-tid.


Psalm. 118:13.

 

13.  #De trängde mig hårt, jag var nära att falla,

men Herren kom mig till hjälp#.

 

Herren var min hjälpare.

       Var nästan besegrad, nära falla i

fiendens händer. 

           De var våldsamma, obarmhärtiga   hänsynslösa mot mig: Herrens barmhärtig hjälp,

        beskyddade mig.

 

¤Psalm. 129:2.


2.  #Hårt har de ansatt mig ända från min

ungdom, men de har inte besegrat mig#.

 

Plågat förtryckt mitt själsliv,

                  ända från min tidiga ungdomstid.

Din trofasthet: har hjälpt mig imitt lidande.

 

¤Psalm. 129:3.


3.  #De plöjde min rygg och drog långa fåror#.

 

De gav mig, fysiskt och psykiskt lidande.


Jesaja 51:23.

 

23.  #Jag räcker den till dem som plågar dig,

som sade till dig:

"Lägg dig ner, vi skall gå här!"

och tvang dig att göra din rygg till mark,

till en gata att gå på#.

 

Jag räckte dem vredes bägare; till dem som

plågat dig.  Fysiskt och psykiskt lidande.

 

Psalm. 129:4.


4.  #Men Herren är rättfärdig,

har skar av de gudlösas rep#.

 

Herrens renhet, syndfria ostraffliga liv,

          hatade de gudlösas plågan och förtryck,

i sin rättfärdiga vrede skar han av

        gudlösas smärtsamma plågo-rep. 

 

¤Psalm. 129:5.

  

5.  #Alla som hatar Sion skall vika tillbaka

med skam#.

 

All fiendskap mot Sion; skall känna skam-känsla.

 

Psalm. 129:6.


6.  #De skall bli som gräset på taken,

som vissnar innan det spirat#.

 

De gudlösa: liknar gräset på taken,

           det vissnar innan det blomstrar.


Psalm.  37:2.

 

2.  #De torkar snabbt som gräset

och vissnar bort som grönskan#

 

De gudlösa förgås: förtorkat gräs,

          Grönskans liv; vissnar bort.

 

¤Psalm. 129:7.

 

7.  #Den som skördar får inte handen full,

den som binder får inte en kärve#.

 

Saknas skördens välsignelser:  

               förminskas skörden.

Binds en kärve av skörden: förminskas

          kärvens välsignelser. 

 

Psalm. 129:8.

 

8.  #Ingen som går förbi skall önska dem

Herrens välsignelser.

Vi välsignar er i Herrens namn#.

 

Herrens välsignelser: outtömliga av nåd

            och barmhärtighet.

 








 

  

 

Av JanOwe Ahlstrand - 29 december 2015 06:24

VALLFARTSSÅNG.


Lovsång till de heliga platserna.


Bön om hjälp i djupaste nöd.


Psalm.  130:1-8.

 

¤Psalm. 130:1.

 

1.  #Ur djupen ropar jag till dig, Herre#.

Herre, hjälp mig; i djupet av mitt hjärta. 

 

Utifrån mitt hjärtats djup  hörs böneropet

    till dig, Herre.

Herre, du min hjälpare: hjälp mig i djupet

     av mitt hjärta.

 

¤Psalm. 130:2.


2.  #Herre, hör mitt rop, lyssna när jag

bönfaller dig!#

 

I mitt bönfallande rop: lyssna på mig.

 

¤Psalm. 130:3.


3.  #Om du lade synder på minnet,

Herre, vem kunde då bestå?#.

 

Herre, om du i ditt minne bevarade:

       alla mina synder: då skulle jag förgås av dem.

 

Jobs bok.  9:1-2.

 

1-2.  #Job sade:  Jag vet förvisso hur det är:

En människa kan inte få rätt mot Gud#.

 

Jobs svar på Bildads första tal.

 

Guds allvetande vishet och insikt;

          dårskap för människans sinnerlighet.

 

¤Psalm. 130:4.


4.  #Men hos dig finns förlåtelse,

och därför fruktar man dig#.

 

Gud förlåtande: nådig och barmhärtig.

         Visade sin outtömliga kärlek på korsets trästam.

Ditt eviga försoningsverk ger Gudsfruktan.


Jesaja. 55:7.

 

7.  #Må den gudlöse överge sin väg,

den ondskefulle sina planer.

             Må han vända om till Herren, så skall han

förbarma sig över honom, vända om vår Gud,

          som alltid vill förlåta#.

 

Gudlöses omvändelse: ondskefulle sina

      planer.

Herrens förbarmande

      fadershjärta: bemöter honom med förlåtelsen.

 

¤Psalm. 130:5.


5.  #Jag väntar på Herren, jag längtar,

jag hoppas få höra hans ord#.

 

I tålig väntan på Herren: mitt hjärtats längtan.

             Förtröstan på höra ditt fullkomliga ord.

 

¤Psalm. 130:6.


6.  #Jag längtar efter Herren mer än väktarna

efter morgonen, än väktarna efter morgonen#.

 

Min längtan efter Herrens närhet: större än

              väktarnas närvaro efter morgonen.

 

Psalm. 130:7.


7.  #Hoppas på Herren, Israel, ty hos Herren

finns nåd och makten att befria#.

 

Förtröstan finns hos Herren, Israel.

             All nåds och allmakts Gud: befrielsen från

djupaste nöden finns hos Herren.

 

¤Psalm. 130:8.


8.  #Han skall befria Israel från alla synder#.

 

Herren utlovar befrielse: från Israels

         alla synder.


Matteus 1:21.

 

21.  #Hon skall föda en son, och du skall ge

honom namnet Jesus, ty han skall frälsa

sitt folk från deras synder#.

 

Jungfru Maria; Kyrkans moder, skall föda

             Guds enfödde Son.

Jesus skall vara hans namn.

         Han skall rädda sitt folk från alla deras synder. 






 







Av JanOwe Ahlstrand - 29 december 2015 06:23

VALLFARTSSÅNG.


Lovsång till de heliga platserna.


Välsignelsen med att frukta Herren. 

 

HERRENS VÄLSIGNELSE I HEMMET.


Psalm. 128:1-6.

 

¤Psalm. 128:1.

 

1.  #Lycklig den som fruktar Herren

och vandrar på hans vägar#.

 

Välsignade är de o-befläckades,

             o-besmittades och renhjärtades liv,

vilka lyder Herrens budord och lagar,

         vandrar i trohet på hans vägar.

 

Psalm. 128:2.


2.  #Du skall njuta frukten av din möda.

Lycklig du! Det skall gå dig väl#.

 

Lydnaden: gör frukten av din arbetsböda,

         lätt att bära.

Frukten: lycka och framgång.

 

¤Psalm. 128:3.


3.  #Som en vinstock som bär frukt

är hustrun i ditt hus, som plantor av olivträd

är barnen kring ditt bord#.

 

Din hustrus liv, liknar en fruktbärande vinstock,

                barnen i ditt hem, fruktsamma plantor,

av olivträdets fruktbarhet.


Jobs bok. 5:25.

 

25.  #Du skall se din släkt bli talrik,

din avkomma bli som gräset på marken#.

 

Din släkts fruktsamheten, bli talrik.

        Dina ättlingar, förökas som gräset på marken.  


Psalm. 144:12.

 

12.  #Våra söner är som växande plantor,

i blomman av sin ålder.

Våra döttrar är som pelare, skulperade för palats#.

 

Våra söner, i sin blomstertid, likt växande plantor.

         Våra döttrar, sköna och ljuvliga att se;

som utskurna pelare för palats.

 

¤Psalm. 128:4.


4.  #Så blir den man välsignad som fruktar Herren#.

 

Ödmjuk lydnad, i ståndaktighet; hörsamma hans

          ord, belönas med välsignade söner och döttrar. 

 

¤Psalm. 128:5.


5.  #Må Herren välsigna dig från Sion,

så att du får se Jerusalems lycka i alla dina dagar#.

 

Bönens inre längtan, du, Israel bli välsignad

           från Sion.

I alla dina livsdagar, få uppleva Jerusalems lycka.


Ordspråksboken. 17:6.

 

6.  #Barnbarn är de gamlas krona,

sönernas stolthet är deras fäder#.

 

Barnbarn de gamlas ärekrona.

           Sönernas ödmjuka stolthet, fädernas ärekrona. 


6.  #Och få se barn till dina barn.

Må det gå Israel väl!

 

Livets välsignelse få se barnbarnen.

      Låt Israel vara välsignad.

 

 




  








Av JanOwe Ahlstrand - 29 december 2015 06:23

VALLFARTSSÅNG AV SALOMO.


Lovsång inför de heliga platserna.


Över Guds godhet.

 

ALLT BEROR PÅ HERRENS VÄLSIGNELSE.


Psalm. 127:1-5.


¤Psalm. 127:1.

 

1.  #Om Herren inte bygger huset

är byggarnas möda förgäves.

            Om inte Herren vaktar staden

är väktarens vaka förgäves#.

 

Med Herrens vishet och insikt,

       Vår Herre: byggarnas herre.

Rådfråga honom: fyller våra livs-behov.

           Gör inte det: byggarnas arbetsbörda, förgäves.

Bevakar inte Herrens allvetande ögon staden,

      Böne-väktarens vaksamhet: förgäves.


Ordspråksboken. 10:22.

 

22.  #Herrens välsignelse ger rikedom,

egen möda lägger ingenting till#.

 

Herrens välsignelse överflödig av rikedomar.

      Egen-viljans, arbertsmöda menings-lös.

 

Mänsklig möda; arbeta i sitt anletes svett.

      1. Mos. 3:19a.

 

Jesus Syraks bok. 11:11.

 

11.  #Den ene arbetar, sliter och jäktar

men får det bara sämre#.

 

Varje arbetare; sliter ont: jäktiga stressen,

    människors tids & energi-tjuv.


¤Psalm 127:2. 

 

2.  #Förgäves stiger ni tidigt upp

och går sent till vila, ni som sliter för ert bröd.

Men sina vänner ger Herren framgång#.

 

I ert anletes svett; stiger ni tidigt upp;

     går sent till nattens vila.

Under er arbetsdag sliter ni: som arbets-trälar

       slavar för ert livs-bröd. 

Herren välsignar sina vänner: med framgång.  


¤Psalm. 127:3. 

 

3.  #Barn är en gåva från Herren, livsfrukt är

en lön#.

 

Människans fruktsamhet, Herrens belöning. 

    Barn, livs-frukten i livet.


¤Psalm. 127:4. 

 

4.  #Som pilar i krigarens hand är söner födda

då man är ung#.

 

Människans fruksamhet finast givande,

        i livets unga år.

      Likt träff-säkra pilar i krigarens hand,

mot krigarens fiender. 


¤Psalm.127:5.

 

5.  #Lycklig den som vars koger är fyllt med dem.

De kommer inte till korta inför

motparten i rätten#.

 

Välsignad den som har barn i sitt hem.

         Vilka frimodigt försvara dig.

Ovido - Quiz & Flashcards