Direktlänk till inlägg 29 december 2015

VALLFARTSSÅNG. PSALM. 129:1-8. TRÄNGD MEN INTE BESEGRAD.

Av JanOwe Ahlstrand - 29 december 2015 06:24

VALLFARTSSÅNG.


Lovsång till de heliga platserna.


Bön mot Guds fiender.


Psalm. 129:1-8.

 

¤Psalm. 129:1.

 

1.  #Hårt har de ansatt mig ända från min

ungdom ---- så skall Israel säga ----#.

 

Israel säger: de har plågat och förtryckt mig:

          ända från min ungdoms-tid.


Psalm. 118:13.

 

13.  #De trängde mig hårt, jag var nära att falla,

men Herren kom mig till hjälp#.

 

Herren var min hjälpare.

       Var nästan besegrad, nära falla i

fiendens händer. 

           De var våldsamma, obarmhärtiga   hänsynslösa mot mig: Herrens barmhärtig hjälp,

        beskyddade mig.

 

¤Psalm. 129:2.


2.  #Hårt har de ansatt mig ända från min

ungdom, men de har inte besegrat mig#.

 

Plågat förtryckt mitt själsliv,

                  ända från min tidiga ungdomstid.

Din trofasthet: har hjälpt mig imitt lidande.

 

¤Psalm. 129:3.


3.  #De plöjde min rygg och drog långa fåror#.

 

De gav mig, fysiskt och psykiskt lidande.


Jesaja 51:23.

 

23.  #Jag räcker den till dem som plågar dig,

som sade till dig:

"Lägg dig ner, vi skall gå här!"

och tvang dig att göra din rygg till mark,

till en gata att gå på#.

 

Jag räckte dem vredes bägare; till dem som

plågat dig.  Fysiskt och psykiskt lidande.

 

Psalm. 129:4.


4.  #Men Herren är rättfärdig,

har skar av de gudlösas rep#.

 

Herrens renhet, syndfria ostraffliga liv,

          hatade de gudlösas plågan och förtryck,

i sin rättfärdiga vrede skar han av

        gudlösas smärtsamma plågo-rep. 

 

¤Psalm. 129:5.

  

5.  #Alla som hatar Sion skall vika tillbaka

med skam#.

 

All fiendskap mot Sion; skall känna skam-känsla.

 

Psalm. 129:6.


6.  #De skall bli som gräset på taken,

som vissnar innan det spirat#.

 

De gudlösa: liknar gräset på taken,

           det vissnar innan det blomstrar.


Psalm.  37:2.

 

2.  #De torkar snabbt som gräset

och vissnar bort som grönskan#

 

De gudlösa förgås: förtorkat gräs,

          Grönskans liv; vissnar bort.

 

¤Psalm. 129:7.

 

7.  #Den som skördar får inte handen full,

den som binder får inte en kärve#.

 

Saknas skördens välsignelser:  

               förminskas skörden.

Binds en kärve av skörden: förminskas

          kärvens välsignelser. 

 

Psalm. 129:8.

 

8.  #Ingen som går förbi skall önska dem

Herrens välsignelser.

Vi välsignar er i Herrens namn#.

 

Herrens välsignelser: outtömliga av nåd

            och barmhärtighet.

 








 

  

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Ovido - Quiz & Flashcards