Direktlänk till inlägg 29 december 2015

VALLFARTSSÅNG. PSALM. 130:1-8. BÖN I DJUPASTE NÖD.

Av JanOwe Ahlstrand - 29 december 2015 06:24

VALLFARTSSÅNG.


Lovsång till de heliga platserna.


Bön om hjälp i djupaste nöd.


Psalm.  130:1-8.

 

¤Psalm. 130:1.

 

1.  #Ur djupen ropar jag till dig, Herre#.

Herre, hjälp mig; i djupet av mitt hjärta. 

 

Utifrån mitt hjärtats djup  hörs böneropet

    till dig, Herre.

Herre, du min hjälpare: hjälp mig i djupet

     av mitt hjärta.

 

¤Psalm. 130:2.


2.  #Herre, hör mitt rop, lyssna när jag

bönfaller dig!#

 

I mitt bönfallande rop: lyssna på mig.

 

¤Psalm. 130:3.


3.  #Om du lade synder på minnet,

Herre, vem kunde då bestå?#.

 

Herre, om du i ditt minne bevarade:

       alla mina synder: då skulle jag förgås av dem.

 

Jobs bok.  9:1-2.

 

1-2.  #Job sade:  Jag vet förvisso hur det är:

En människa kan inte få rätt mot Gud#.

 

Jobs svar på Bildads första tal.

 

Guds allvetande vishet och insikt;

          dårskap för människans sinnerlighet.

 

¤Psalm. 130:4.


4.  #Men hos dig finns förlåtelse,

och därför fruktar man dig#.

 

Gud förlåtande: nådig och barmhärtig.

         Visade sin outtömliga kärlek på korsets trästam.

Ditt eviga försoningsverk ger Gudsfruktan.


Jesaja. 55:7.

 

7.  #Må den gudlöse överge sin väg,

den ondskefulle sina planer.

             Må han vända om till Herren, så skall han

förbarma sig över honom, vända om vår Gud,

          som alltid vill förlåta#.

 

Gudlöses omvändelse: ondskefulle sina

      planer.

Herrens förbarmande

      fadershjärta: bemöter honom med förlåtelsen.

 

¤Psalm. 130:5.


5.  #Jag väntar på Herren, jag längtar,

jag hoppas få höra hans ord#.

 

I tålig väntan på Herren: mitt hjärtats längtan.

             Förtröstan på höra ditt fullkomliga ord.

 

¤Psalm. 130:6.


6.  #Jag längtar efter Herren mer än väktarna

efter morgonen, än väktarna efter morgonen#.

 

Min längtan efter Herrens närhet: större än

              väktarnas närvaro efter morgonen.

 

Psalm. 130:7.


7.  #Hoppas på Herren, Israel, ty hos Herren

finns nåd och makten att befria#.

 

Förtröstan finns hos Herren, Israel.

             All nåds och allmakts Gud: befrielsen från

djupaste nöden finns hos Herren.

 

¤Psalm. 130:8.


8.  #Han skall befria Israel från alla synder#.

 

Herren utlovar befrielse: från Israels

         alla synder.


Matteus 1:21.

 

21.  #Hon skall föda en son, och du skall ge

honom namnet Jesus, ty han skall frälsa

sitt folk från deras synder#.

 

Jungfru Maria; Kyrkans moder, skall föda

             Guds enfödde Son.

Jesus skall vara hans namn.

         Han skall rädda sitt folk från alla deras synder. 






 







 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Ovido - Quiz & Flashcards