Direktlänk till inlägg 13 december 2015

PSALM. 119: 33-40.

Av JanOwe Ahlstrand - 13 december 2015 20:22

BÖN OM KLOKT FÖRSTÅND.

 

PSALM. 119:33-40.

 

¤Psalm. 119:33.

 

33.  #Visa mig, Herre, dina stadgars väg,

och jag skall följa den till slutet#.

 

Bönen:

      Låt mig få se, Herre, dina upp-maningars,

föreskrifters ords vägar.

        I lydnad vill jag efterfölja dem till livets slut.


¤Psalm. 119:34.

 

34.  #Ge mig förstånd att lyda din lag,

att hålla den helt och hållet#.

 

Mitt hjärtats längtan; ge mig insikt, förståelse

         nyttig kunskap lyda dina budord.

I ståndaktig livsföring, hålla sig till din lag.


¤Psalm. 119:35.

 

35.  #Led min vandring efter dina bud,

den stigen går jag med glädje#.

 

Bönen:

       Bevara mina fotsteg efter dina bud.  

 Låt mitt livs vandring vara fylld av livets glädje

     lärdomens välsignelse.


¤Psalm. 119:36.

 

36.  #Vänd min håg till dina lagbud och inte

till snöd vinning#.

 

Vänd mitt hjärta och sinne till dina budord.

              Låt dem inte blir styrda av fåfänglighet.

 

¤Psalm. 119:37.


37.  #Vänd min blick från det meningslösa,

skänk mig liv, som du har sagt#.

 

Bönen:

      Vänd mitt seende från all tomhet  fåfänglighet.

 Ge mig innehållsrikt meningsfullt liv,

         vad din trofasthet lovat.


¤Psalm. 119:38.

 

38.  #Håll ditt löfte till din tjänare, så kan jag

leva i gudsfruktan#.

 

Bönen:

     Visa din trofasthet i ditt löfte till din tjänare.

Din ståndaktighet gör mig villig leva i andliga

      tillväxten.


¤Psalm. 119:39.

 

39.  #Ta bort vanäran som skrämmer mig,

dina lagar är alltid goda#.

 

Ta bort skam-känslan; vilket ger mig inre rädsla,

       dina budord alltid felfria värdefulla efterfölja.


¤Psalm. 119:40.

 

40.  #Jag längtar efter dina befallningar,

låt din rättfärdighet skänka mig liv#.

 

Jag hungrar törstar efter dina uppmaningar,

        föreskrifter i ordens lydnad.

Låt din syndfrihet, ostrafflighet 

    renhjärtlighet, o, Herre; ge mig liv.

 




  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Skapa flashcards