Direktlänk till inlägg 13 december 2015

PSALM. 119:9-16.

Av JanOwe Ahlstrand - 13 december 2015 20:14

LYDNAD FÖR HERRENS LAG. 

 


PSALM. 119:9-12.


¤Psalm. 119:9.

 

9.  #Hur kan en ung man bevara sitt liv rent,

så att han håller sig till ditt ord?#.

 

Guds ordet bevarar ung mans hjärta

och sinne i renhetens  inre liv.


Kärlekens Aposteln Johannes skrivna ord,


Joh. 17:17.

 

17.  #Helga dem genom sanningen;

ditt ord är sanning#.

 

Min Fader, hans Sons innerliga bön.

        Genom sanningens ord.

Ditt heliga ord, sanningen själv. 

    Sanningens Ord renar människo-hjärtan.


¤Psalm. 119:10.

 

10.  #Helhjärtat vänder jag mig till dig, 

låt mig aldrig villas bort från dina bud#.

 

Hjärtats djupa heliga överlåtelse, i ödmjukhet

       vänder sitt hjärta till Treenighetens närhet.

Inre bönens ivriga längtan; bevara mitt hjärta

        sinne rent, låt inte de skapade tingen;

vilseleda mig från din närhet.


¤Psalm. 119:11.

 

11.  #Vad har du sagt bevarar jag i mitt hjärta,

så att jag aldrig syndar mot dig#.

 

Ditt ord in i mitt hjärta, vill jag leva i.

          Bevara mitt hjärta i vad du i trofasthet: sagt.

Ordets bevarande i mitt hjärtats djup,

         beskyddar mitt liv; ifrån syndens frestelser

och lockelser.


¤12.  #Herre, lovad vare du!

Lär mig, dina stagar#.   


Hjärtats ivriga böne-längtan; lär mig undervisa mig i

   dina bestämmelser, ordningsregler och budord.


Psalm. 119:26. 

  

26.  #Jag berättar hur jag levt och du ger

mig svar, lär mig dina stadgar#.


Jag bekänner mina fel brister inför dig, Herre.

       Du, besvarar min ärliga längtan.

Inre bönen, lär mig dina bestämmelser,

         ordningsregler och budord.

 

Psalm. 119:64.

 

64.  #Din kärlek, Herre, fyller hela jorden,

lär mig dina stadgar#.


Din skapelse-kärlek, uppfyller hela jordens yta

       alla levande varelser.

Människans inre bön; lär mig dina

           betämmelser, ordningsregler och budord.


Psalm. 119:68.

 

68.  #Du är god och vad du gör är gott,

lär mig dina stadgar#.


Du, livets godhets ursprung, dina händers verk;

       bevittnar din kärlek, omsorg ömhet.

Undervisa mig i dina läro-rika fördningar

       bestämmelser.


¤Psalm. 119:13-16.


¤13.  #Jag förkunnar alla de lagar

som har utgått från dig#. 


Lever i dem, lyder alla dina fullkomliga regler,

      föreskrifter  lagbud; kända inför staden nationen.

I vilka ursprungligen kommer från den Helige.


¤14.  #Jag gläds åt att följa dina lagbud,

så som man gläder sig åt rikedom#.


Jag känner hjärtats inre glädje lydigt följa

             Hans Majestäts, regler, föreskrifter lagbud.

Lydnadens belöning, leva i hans rikedom av liv.


¤15.  #Jag skall begrunda dina befallningar,

jag skall ge akt på dina vägar#.


Med villigt hjärta meditera över dina

      uppmaningar, föreskrifter anvisningar.

Iaktta dem ger mig uppmärksamhet på dina vägar.


¤16. #I dina stadgar har jag min lust,

aldrig glömmer jag ditt ord#.


I dina bestämmelser, ordningsregler budord,

          äger jag min längtan och vilja.

Jag vill aldrig glömma bort dem visa mig likgiltig

         mot ditt ord.







 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Ovido - Quiz & Flashcards