Direktlänk till inlägg 13 december 2015

PSALM. 119:17-24.

Av JanOwe Ahlstrand - 13 december 2015 20:21

VARA VÄLSIGNAD I HERRENS LAG.

 

Psalm.  119:17-24.

 

¤Psalm. 119:17. 

 

¤17.  #Förunna din tjänare att få leva och villigt

lyda ditt ord#.


Bönen:

       Skänk din tjänare innehållsrika livet.

Tilldela honom hjärtats villighet lyda ditt ord.


¤18.  #Öppna mina ögon, låt mig skåda det underbara i din lag#.


Inre bönens längtan.

     Bönen:

Öppna mina hjärtans ögon.

           Vars ögon kan se allt det underbara i dina regler

föreskrifter.


¤19.  #Jag är en främling i ditt land, dölj inte

dina bud för mig#.


Jag känner främlingskap i ditt land,

         göm inte dina budord för mig.


¤20.  #Längtan efter dina lagar förtär mig dag

och natt#.


Inre hungern törsten efter dina regler föreskrifter,

         förstör upplöser mitt inre dag och natt.


¤21.  #Du kväser de fräcka, förbannad är den

som viker från dina bud#.


Du, för-trycker de o-förskämda, förbannad den

        som o-hörsammar dina budord.


¤22.  #Lyft av mig vanära och förakt, jag har

följt dina lagbud#.


Bönen:

       Ge mig efterlängtad lättnad ifrån all min

skam-känsla förakt; jag har i lydnad efterföljt

        dina lagbud.


¤23.  #Om än furstar sammansvärjer sig mot

mig, så begrundar din tjänare dina stadgar#.


Om än furstar och härskare, rotar sig samman

            mot mig, fortsätter jag meditera över

dina bestämmelser, ordningsregler budord. 


¤24.  #Jag har min lust i dina lagbud,

de är mina rådgivare#.


Jag har min dagliga längtan efter dina lagbud,

        de är mina trogna vägvisare.



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Skapa flashcards