Alla inlägg den 25 mars 2017

Av JanOwe Ahlstrand - 25 mars 2017 08:02

ORSPRÅKSBOKEN.  23:19-35.


¤Ordspråksboken. 23:19.


19.  #Lyssna min son, och bli vis, låt dina tankar gå rätta vägar#.


Lydnadens belöning : vishetens rikedom.


Vishetens tankar : leder in på rätta vägar.


20.  #Bli inte en sådan som dricker vin och som frossar på kött#.


Låt inte vinets frestelser och lockelser bedra

hjärtat.


Frosseriets dödssynder : förkväver hjärtats sökande efter de andliga dygderna.


Ordspråksboken. 20:1.


1.  #Vinet är en hädare, ölet en gaphals, vettlös är den som raglar av rus#.


Vinet smädar och hånar i sitt tal.


Ölet : tungans fladdrande.


O-förnuftig är vinets älskare.


¤Ordspråksboken. 23.


21.  #Ty drinkare och frossare blir utblottade,

dåsandet klär dem i trasor#.


Frosseriet : dryckenskapen : utblottare livet.


Vinets bedövningsmedel : klär drinkaren

i fatigdom.


22.  #Lyssna till din far, som gett dig livet,

se inte ner på din gamla mor#.


Lyd din fars goda råd : han gav dig livet :

sin faders-kärlek.


Förakta inte din moders-kärlek.


Ordspråksboken. 1:8.


8.  #Lyssna till fars förmaningar, min son,

förkasta inte din mors undervisning#.


Lyd din fars tillrättavisningar : levnadsregler.


Förakta inte din mors kunskap.


Ordspråksboken. 6.20


20.  #Lev din fars bud, min son, förkasta inte din mors undervisning#.


Lev i din fars budord : förkasta inte mors lärorika kunskap. 


Ordspråksboken. 15:20.


20.  #En klok son är sin fars glädje, men dåren föraktar sin mor#.


Sonens klokhet : sin fars hjärtats glädje.


Dumdristige sonen : förkastar modern.


Ordspråksboken. 23


23.  #Förvärva sanning, sälj den inte, förvärva vishet, fostran och insikt#.


Hjärtats sökande efter sanningens fullhet :

       sälj inte hennes värdefulla insikt.


Hjärtats sökande : efter vishetens lärorika kunskap.


Dygdernas fostran : in i dygdernas liv.


Insiktens fullhet : hennes inbjudan in i dygdernas

inre liv.

Lev i sanningen : visheten : dygdernas fostran :

insiktens fullhet.


24.  #Högt jublar den rättfärdiges far, att ha en vis son är en glädje#.


Hjärtats jubelrop : den renhjärtliges : syndfries :

o-straffliges liv.


25.  #Låt din far och mor få glädjas, låt henne

som fött dig få jubla#.


Giv din far och mor ett glädjefyllt hjärta.


Din liv-givande moder : få jubla över ditt liv.


26.  #Min son, ha tillit till mig, se hur jag lever  

och följ mig#. 


Min son : förtrösta på min trohet : se min trovärdiga livsföring : följ mina fotsteg.

 

27.  #En hora är en djup grop, den främmande kvinnan en trång brunn#.


Prostituerad kvinna : lik en bråddjup grop :

förgängelsens fotspår.


O-känd kvinnas liv : livets olycka och fördärv.


28.  #Hon ligger på lur som efter rov, lockar fler

och fler till otrohet#.


Prostituerad kvinnas liv : bedrager mäns hjärtan

blir till rov : in i o-trohetens liv av frestelser och lockelser. 


29.  #Vem jämrar och stönar?

Vem grälar och bråkar?

       Vem skaffar sig onödiga sår och får simmiga ögon#.


30.  #Den som blir sittande vid glaset, den som

kommer för att smaka det kryddade vinet#.


Sittande vid sötmans vinglas : skaffar sig o-nödiga törntaggiga själsssår.


31.  #Se inte på vinet som skimrar rött, som glittrar

i bägaren och rinner ner så lätt#.


Vinets skadande skimmer i vindrinkarens ögon.

       Vinets glittrande frestelser och lockelser

i bägaren.


32.  #Till slut biter det som en orm, hugger som

en giftorm#.


Vinets belöning : hugger själens liv : med sitt gifta

huggormsgift. 


33.  #Då ser du underliga syner och får befängda

ideer#.


Sinnerligheten ser fantasifulla syner : fåfängliga ideer.


34.  #Än ligger du mitt ute i havet, än högt uppe

i mastkorgen#.


Fantasifulla syner säger : du är mitt ute i havet.


Högt i luften i en mastkorg.


35.  #De slog mig men det gjorde inte ont,

jag fick stryk men märkte det inte.

       När skall jag vakna?

Jag vill ha mer!#.


Sinnesnärvaron : saknas : känner inte de onda :

skadliga slagen

       Blir du i vaket tillstånd : jag känner ingen mättnad.




 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards