Alla inlägg under oktober 2017

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 05:18




MANING TILL VISHETEN.


       HÖR ER FARS undervisningar, barn,

lyssna kom till insikt.


       God är den lärdom jag ger er,

glöm inte min undervisning.


       När jag själv var barn hos mIn far,

en liten pojke, min mors ende son.


       Lärde han mig:  Håll fast vid mina ord,

följ mina bud, så får du leva.   


       Förvärva vishet, förvärva insikt, glöm aldrig

vad jag har sagt och vik inte av från det.


       Överge inte visheten, hon skall bevara dig,

älska henne, hon skall skydda dig. 


       Vishet är viktigast, förvärva vishet,

ge allt du äger för att förvärva insikt.  


       Håll henne högt, så upphöjer hon dig,

omfamna henne, så ger hon dig ära.


       Hon skall kröna dig med sin sköna krans,

skänka dig en ståtlig krona.   

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 05:17
























GODHET OCH MEDMÄNNISKAN.



      Neka ingen en skälig gåva när det

står din makt att hjälpa.


      Om du har något, svara då inte din broder:

"Kom tillbaka imorgon, då skall du få".


      Anstifta inget ont mot din broder,

som tror sig bo tryggt i din närhet.


      Tvista inte med någon utan fog, med en

som inte har gjort dig något ont.


      Avundas inte våldsverkaren, slå inte in på

de vägar han går.


      Herren avskyr den som är falsk,

men de rättrådiga har hans vänskap.


      Herren förbannar den ondes hus, men de

rättfärdigas hem välsignar han.


      Smädare smädar han men de ödmjuka

visar han nåd.


      Ära vinner de visa, dårarna hopar skam.



       ORDSPRÅKSBOKEN.  3:27-35.     

Av JanOwe Ahlstrand - 14 oktober 2017 21:07












VISHETENS VÄLSIGNELSER.




     Lycklig den som funnit vishet,

           den som nått fram till insikt.


     Ty visheten är mer värd än silver,

den vinst hon ger är bättre än guld.


     Hon är dyrbarare än pärlor, inga skatter

går upp mot henne.


     I sin högra hand  har hon långt liv,

i sin vänstra rikedom och ära.


     Hennes vägar är ljuvliga att gå, alla hennes

stigar är trygga.


     För dem som håller sig till henne är hon

ett livets träd ----- lycklig den som håller

fast vid henne.


     Med vishet lade Herren jordens grund,

han spände upp himlen med insikt.


     Hans kunskap öppnade djupets flöde

och fick molnen att fälla sin dagg.


     Bevara omdöme och klokhet min son,

släpp dem inte ur sikte.


     De skall skänka dig liv och bli

ett smycke för din hals.


     Då kan du vandra trygg, du kommer

inte att snava.


     Du kan gå till vila utan fruktan,

lägga dig och sova lungt.


     Utan rädsla för den oväntade fasan,

stormen som drabbar de onda.


     Ty Herren skall ge dig tillförsikt

och bevara din fot för snaran.




      ORDSPRÅKSBOKEN.  3:13-26.     


        

Av JanOwe Ahlstrand - 14 oktober 2017 21:07














VISHET OCH GUDSFRUKTAN.



     MIN SON, GLÖM inte vad jag har lärt dig,

bevara mina bud i ditt hjärta. 


     Hög ålder och ett långt liv, frid och välgång

skall de ge dig.


     Låt godhet och sanning förbli hos dig.

Bind dem kring din hals, skriv på

     ditt  hjärtats tavla.


    Då blir du uppskattad för din kloket av både

Gud och människor.


    Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta och lita

inte till ditt eget förstånd.


    Tänk på honom var du än går, så skall han

jämna vägen  för dig.


    Tyck inte att du själv är vis, frukta Herren

och fly det onda.


    Det ger hälsa åt din kropp, kraft åt alla

dessa ben.


    Ära Herren med allt du äger och med det

första av din skörd.


    Då skall dina lador fyllas av säd och presskaren

flöda över av vin.


    Förkasta inte Herrens fostran, min son,

känn inte avsky för hans tuktan.


    Ty Herren tuktar den han älskar och agar den

han har kär. 

       


      ORDSPRÅKSBOKEN.  3:1-12.







Av JanOwe Ahlstrand - 14 oktober 2017 21:06









VISHETEN SOM VÄRN MOT DET ONDA.


Min son, om du tar emot mina ord och bevarar

      mina bud inom dig.


Så att du lyssnar på visheten och öppnar ditt

     hjärta för insikten.


Om du ropar på  klokheten och kallar på insikten

      och kallar på insikten.


Om du söker henne som man söker silver,

      letar som efter skatt.


Då skall du förstå vad gudsfruktan är och vinna

      kunskap om Gud.


Ty det är Herren som skänker vishet, från hans

      mun kommer kunskap och insikt.


Han har framgång i beredskap åt den redlige,

     han är den oförvitliges sköld.


Han vakar över det rättas vägar och skyddar

sina trognas stigar.


Då skall du inse vad rättfärdighet,

      rätt och redbarhet är, det godas alla vägar.  


Visheten skall fylla ditt hjärta och kunskapen

ge dig glädje.


Klokheten skall värna dig och insikten

beskydda dig.


Hon skall rädda dig från det ondas väg, från dem

som förvränger sanningen.


Som lämnar den rätta vägen och vandrar på

mörkrets stigar.


Som gör det onda med glädje som finner nöje 

      i allt ont och förvänt.


Som följer slingriga stigar och går på villovägar.


Hon skall rädda dig från den främmande kvinnan,

     från henne som talar så förföriskt.


Som har övergett sin ungdoms vän och glömt

       förbundet med sin Gud.


Hennes hus sjunker ner i dödsriket, hennes väg

för till skuggornas boning.


Den som går till henne kommer aldrig åter,

      han finner  aldrig livets vägar.


Håll dig därför till de godas väg och följ

     de rättfärdigas stigar.


Ty de rättrådiga skall få i landet, de oförvitliga får stanna där.


Men de onda skall utrotas ur landet,

    de trolösa ryckas bort därifrån.    


    


   ORDSPRÅKSBOKEN.  2:1-22.


 

Av JanOwe Ahlstrand - 14 oktober 2017 17:07













VISHETEN TALAR.


      Visheten ropar högt på gatan, på torget

ljuder hennes röst.


      Mitt i larmet ropar hon, i stadens portar

tar hon till orda: 


      Hur länge, ni okunniga, skall ni älska

okunnigheten, hur länge skall smädarna njuta

      av att smäda och dårarna hata kunskap?


Vänd om och lyd mina tillrättavisningar! 

       Jag skall visa er min vilja och låta er

höra mina ord.


       Jag  ropade och ni vägrade lyssna,

jag varnade och ni brydde er inte om det.


     Ni trotsade alla mina råd och ville inte veta

av mina tillrättavisningar.


     Därför skall jag skratta när olyckan drabbar er,

jag skall hånle när det fasansfulla kommer.


     När det fasansfulla kmmer över er som ett oväder och olyckan som en storm, när nöd

      och ångest drabbar er.


    Då skall de ropa på mig utan att få svar,

de skall söka mig utan att finna mig.


    De försmådde kunskap och avvisade gudsfruktan.


    De ville inte veta av mina  råd utan föraktade


mina  tillrättavisningar.


    Därför får de äta sina gärningars frukt,

de skall mättas av sina onda planer.


    Ty avfallet kostar de okunniga livet,

och dårens sorglöshet blir hans död.


     Men den som lyssnar till mig bor trygg

och behöver inte frukta något ont.  


    


        ORDSPRÅKSBOKEN. 1:20-33.

Av JanOwe Ahlstrand - 14 oktober 2017 17:07







LÄKARBESÖK.  2017-10-19.



Viruset verkar har fått ett trivsamt hem

     att vara i.


Under fyra månader fått verka o-stört.


Har besökt Friskus & svettis några  tillfället.


Viruset har visat  sitt beteende.


Cykling  under ca. 15 minuter:


Halsont  Hosta  Snufsighet


Svettning  Huvudvärk  


Vänster arm började att domna  ut i fingrarna.


Träning utan virusets aktivitet brukar vara

under   ca. 30 minuter  utan det som beskrivits.






Av JanOwe Ahlstrand - 14 oktober 2017 17:06


















VARNING FÖR ONDA MÄNNISKOR.


     Lyssna till din fars förmaningar, min son,

förkasta inte din mors undervisning.


     Det är en skön krans för ditt huvud och

en kedja som pryder din hals.


     Min son, följ inte syndare som lockar dig.


    Och säger:  "Kom vi lägger oss i bakhåll och dödar, vi skall roa oss med att lura på oskyldiga.


     Som dödsriket slukar vi dem levande,

som graven tar vi dem med hull och hår.


     Alla slags dyrbarheter kommer vi över,

vi skall fylla våra hus med byte.


     Du får vara med och dela, vi har en

gemensam penningpung.


     Min son, slå inte följe med dem, sätt aldrig

din fot på deras väg.


     De skyndar till allt som är ont och är snara

att utgjuta blod.


     Fåglar är inte hjälpta av att se när

fångstnätet gillras.


     Och dessa män ligger i bakhåll för sig själva,

det är sitt eget liv de lurar på.


    Så går det den som girigt roffar åt sig:

det kostar honom hans eget liv.   


ORDSPRÅKSBOKEN.  1:8-19.


     



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards