Direktlänk till inlägg 7 april 2017

ORDSPRÅKSBOKEN. 30:1-15.

Av JanOwe Ahlstrand - 7 april 2017 20:24

ORDSPRÅKSBOKEN. 30:1-15.


¤Ordspråksboken.  30:1.


1.  #Ord av Agur, Jakes son, från Massa.


#Så talar den man som inte Gud är med:

    Jag är trött och uppgiven, Gud#.


Ord av Agur : lever mitt liv : i världen :: av världen.

   Har en tilltro till min egen

kunskap : lever i den mänskliga visdomen.


Mänskliga visdomens begränsning i tilltro till min sinnerlighet.

     

¤Ordspråksboken.  30:2.


2.  #Jag är som ett oskäligt djur, mänskligt förstånd

fattas mig#.


Känner mig som ett förnuftlöst :  o-förnuftigt djur.

     Saknas mänskliga förnuftet.


¤Ordspråksboken. 30:3.


3.  #Jag har inte förvärvat vishet, kunskap om

den Helige saknar jag#.


Har inte sökt efter vishetens fullhet.

      Visheten ger mig kunskap att lära känna

den Helige.


¤Ordspråksboken.  30:4.


4.  #Vem har stigit upp till himlen och kommit

ner igen?

      Vem har fångat vinden i sina kupade händer?

Vem har knutit in vattnet i sin mantel?

      Vem har märkt ut jordens gränser?

Vad heter han, vad heter hans son ----- vet du det?


Vem har : den Helige har.


¤Ordspråksboken.  30:5.


5.  #Alla Guds ord är utan slagg, han är en sköld

för dem som flyr till honom#.


Guds ord är som renade honung. Honungs sötma ::

sötman som läker såriga själs-sår.

      Hela själens kräft-sår.


Ett försvar : beskydd :: för dem som tar sin tillflykt

till den Helige.


Psalm. 18:31.


31.  #Guds väg är utan brist, Herrens ord är utan slagg.

     Herrens ord är utan slagg.

Han är en sköld för alla som flyr till honom#.


Guds viljas väg är fullkomlig.

     Herrens ord : o-förgänglig säd : planteras

i ett hjärtats fruktsamma jordmylla.


¤Ordspråksboken.  30:6.


6.  #Lägg ingenting till hans ord, så att han

inte kan anklaga dig för lögn#. 


Lägga till skrivna eller talade ord till hans ord ::

   orden blir till lögn.  


¤Ordspråksboken.  30:7.


7.  #Två saker ber jag dig om, neka mig dem aldrig till min död:#.


¤Ordspråksboken. 30:8.


8.  #Håll falskhet och lögn långt ifrån mig,

och gör mig varken fattig och rik.

       Ge mig bara mitt beskärda bröd#.


Tillåt inte falskhetens och lögnens tankar och tal : bli till din träldom.

     Låt din välsignelse ge mig bröd på bordet.


Psalm. 119:29.


29.  #Låt mig aldrig slå in på lögnens väg,

och ge mig i nåd din lag#.


En bön. Beskydda mig från lögnens : förvillande väg.

    Din hjärtliga nåd : finns i din lag.


1. Tim. 6:8.


8.  #Har vi mat och kläder skall vi vara nöjda#.


Förnöjsamheten : hur med sig Gudsfruktan.


¤Ordspråksboken. 30:9.


9.  #Gör mig varken så mätt att jag förnekar dig

och säger: "Vem är Herren?"

        eller utblottad att  jag stjäl och kränker

min Guds namn#.


Förnöjsamheten : ge tacksamt hjärta.

      Vara utblottad : frestas till stjäla :: bli lagförbrytare. 

       Blir jag självgod : självupptagen ::

jag förnekar den Helige. 


¤Ordspråksboken.  30:10.


10.  #Förtala inte slaven hos hans herre,

då förbannar han dig och du får ditt straff#.


Tillåt inte din tunga förtala slaven.

       Gör du det förbannar slaven dig.


¤Ordspråksboken. 30:11.


11.  #Det finns de som förbannar sin far och inte

välsignar sin mor#.


Ordspråksboken.  20:20.


20.  #Om någon förbannar sin far eller mor skall

hans lampa slockna då mörkret faller#. 


Den som förbannar sin far och mor : hans livslåga

slocknar : livet blir evigt förmörkat.


¤Ordspråksboken.  30:12.


12.  #Det finns de som tror sig vara rena men inte har tvättat av sig sin smuts#.


Förneka sin egen stolhet : orenar hela människan.

      Övermodet orenhet : orenar själs-livet.


Jesaja bok. 1:16.


16.  #Låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren.

När era synder är scharlakansröda, kan de bli vita som snö?

        När de är röda som purpur, kan de då bli

vita som ull?#


Låt oss bekänna vår o-vänskap : o-förlåtenhet.

      Er ondsinthet är scharlakansröda :

förlåtelsen renar er : som vita snökorn.


¤Ordspråksboken.  30:13.


13.  #Det finns de som har stolta ögon och kastar

högmodiga blickar#.


Stolta seende ögon : återspeglar hjärtats stolthet.

     Högmodiga blickar : tankars högmodighet.


Ordspråksboken.  6:17.


17.  #Stolta ögon, falsk tunga, händer som utgjuter

oskyldigt blod#.


Stolta ögon : föraktar ödmjuka ögon.

    Falsk : lögnaktig tunga föraktar :: sanningens  tunga.

Hatiska : mordfyllda händer :: utgjuter o-skyldigt blod. 


¤Ordspråksboken.  30:14.


14.  #Det finns de som har svärd till tänder

och knivar till käftar, de vill äta de svaga

ur landet, de fattiga från deras jord#.


Svärdeggade ord : sårar hjärtan och tankar.

       Vassa läppars ord : bedrövar hjärtan

och tankar.

       Deras ord och handlngar : förtrycker de svagas

svaghet ur deras land.

    

¤Ordspråksboken.  30:15.


15.  #Blodigeln har två döttrar:

Mer! och Mer!

        Tre ting är omättliga, fyra säger aldrig: Nog!#


Själens fara för o-mättligheten.


Ordspråksboken.  27:20.


20.  #Dödsriket och avgrunden är omättliga,

och omättliga är människornas ögon#.


O-mättligheten : människors ögonintrycks

o-mättnad aldrig mätt. 


 

      

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards