Direktlänk till inlägg 23 januari 2016
MED TOMMA HÄNDER.
1. Säg något om Thereses andliga utveckling?
Kapitel.1
1 UPPVAKNANDET.
Vid julen 1886 förändrades allting.
Man kan inte jämföra Thereses inre tillväxt med
den hos andra fjortonåriga ungdomar.
Hon började mycket tidigt att intensivt
leva som kristen.
Hon är knappt nio år gammal när hon medvetet
väljer helighetens ideal.
Kort tid därefter upptäcker hon lidandets nödvändighet och accepterar den.
Hon är radikal, hon "väljer allt" och
"vill inte vara helgon bara till hälften"
Hennes första kommunion, vid elva års ålder,
är ett länge förberett möte,
en "sammansmältning" med Herren.
Det är anledningen till stora eukaristiska nådegåvor, vilka särskilt kommer att inge henne kärlek till lidandet.
Ty lidandet finns där: luttrande tvivel över hennes
gärningars moraliska värde, överkänsligheten
som tvingar henne till ett varaktigt tillstånd
av "god vilja", och som förblir overksamt
och fruktlöst fram till "julens nådegåva 1886.
Hon blir då äntligen befriad från sig själv
och psykologiskt i stånd att bättre upptäcka
omvälden: Gud och medmänniskorna.
Jag kände kärleken tränga in i mitt hjärta,
behovet att glömma sig själv för att glädja
andra, och alltifrån det ögonblicket var jag lycklig!
2. KALLELSEN.
Missionärskallelsen tilltalar henne, men för
sin egen del anser hon det mera logiskt att
leva sin kärlek till medmänniskorna inom
Karmels bedjande tillvaro.
Hon uttrycker sitt uppsåt på ett sätt som
betonar den sociala dimensionen när hon
inträder i klostret:
"Jag har kommit för att rädda själar och särskilt
för att be för prästerna".
Med kärleken som ideal -- det är nästan hennes enda bagage ---- befinner hon sig
den 18 april 1888 framför klausurporten till
karmelitklostret i Lisieux.
Med glatt hjärta stiger hon över tröskeln.
3. ÖKNEN.
När Therese tänker tillbaka på sin resa till Rom,
skriver hon: "Aldrig förr hade jag varit omgiven
av sådan lyx.
Men lyckan ligger ju inte i rikedom, ty jag skulle
varit lyckligare under ett halmtak med hoppet
om Karmel, än bland förgyllda paneler,
vita marmortrappor och sidentapeter med
sorg i hjärtat.
Å, jag kände att glädjen inte ligger i tingen
omkring oss, den finns själens innersta,
och därför kan man äga den i ett fängelse likaväl
som i ett slott.
Jag är ju lyckligare i Karmel ---- även under
inre och yttre prövningar --- än i världen,
där jag var omgiven av livets bekvämligheter
och framförallt av familjelivets lycka"!
Öknen möjliggör att man snabbt uppnå detta mål.
Johannes av korset uttrycker det så här:
den kortaste vägen till ALLTETS höjd
går genom INTET.
Så vill Therese också ha det: inga omvägar till
kringliggande bebodda trakter, utan rakt fram
genom öknens hjärta.
Ensamheten är då ingen tomhet.
Man är på väg till en oas där den älskade bor.
På så sätt följer oasen med oss, den älskade
kommer oss till mötes.
Öken får en djup dimension.
Försakelserna fylls av mening.
I själva verket befinner sig den Älskade inte
i oasen under den andliga ökenvandringen.
Therese råkar även ut för stunder, då natten kommer över öknen.
Allting förflyktigas. Hon ser inte längre
den osynlige: det är lidandet, den djupaste erfarenheten av öknen.
Öknens hjärta är hjärtats öken.
Hon förnimmer inte längre Jesu hand.
Skälvande ser hon sig omkring.
Hon frestas att tänka: Han är inte här,
han är ingenstans.
Men det är dålig logik.
Däremot är det god logik att säga
"Saliga de som inte har sett men ändå tror "
( Joh. 20:29 ).
Och vi möter ständigt temat om kärleken till
Jesus i hennes brev från ökenvandringen
"jag vill ge Jesus allt, jag vill inte ge den skapade
varelsen så mycket som en atom av min kärlek.
Han vill att allt skall vara för honom.
Ja, då skall allt vara för honom, allt!"
Jag skulle vilja älska honom så mycket!....
Älska honom mer än han någonsin älskats!...
Min enda önskan är att alltid göra Jesu vilja!"
Vår uppgift är att glömma oss själva, att tillintetgöra oss .... vi är så lite ....
och ändå vill Jesus att själarnas frälsning
skall bero på våra uppoffringar, på vår kärlek
( ... ) livet blir kort, evigheten oändlig...
Låt oss göra livet till ett ständigt offer,
ett kärlekens mysterium, för att trösta Jesus,
han önskar inte något annat än en blick,
en suck, men denna blick, denna suck bör vara
för honom ensam!...
Den dag då hon avlägger sina löften formulerar
hon denna bön:
"Må jag aldrig söka eller finna något utom
dig ensam ( ... ).
Låt aldrig det jordiska oroa min själ ( ... )
Jesus, jag ber dig endast om ( .... ) kärlek,
den oändliga kärleken utan annan gräns än dig ....
En kärlek som inte längre är jag, utan du,
min Jesus.
4. SANDEN.
Nu upptäcker hon sandens symbolik.
Sanden är en anonym massa av små korn,
alla lika varandra, nästan osynliga.
Sandkornet är en symbol för fattigdom och litenhet,
för det som inte drar till uppmärksamheten till sig.
Under Thereses första år i klostret passar bilden
med sandkornet föträffligt väl in i hennes tankevärld.
Hon lever dold för världen i ett klasurkloster.
Hon är nästan tillintetgjord under lidandets tyngd.
Dessutom upplever hon torka och tomhet i bönen.
Men hon vet att hon är utsatt för Solens brinnande
värme. Så länge tycker hon om små, oupptäckta
handlingar. Kärleken är hennes ideal,
och vägen dit kan beskrivas som en ansträngning
att i allt förminska sig själv, sammanfattas
i valspråket: "Försvinna för att älska".
I alla denna unga karmelits skrifter märker
man att det som ger henne mod i lidandet
är kärlek till Jesu person.
Hennes längtan efter att bli glömd och okänd
är helt inriktad på en person, det är en längtan
efter att han allena skall lägga märke till henne.
Therese har ständigt uttrycket "att vara liten"
på läpparna. Hon kommer att ha det senare också.
Dock kan en märkbar förändring konstateras.
Litenhet är under de första åren främst synonymt
med den ödmjukhet, som står till förfogande
för kärleken till Gud.
Senare kommer litenheten, som symboliseras
av barnet, att sträcka sig långt bortom
ödmjukheten, som för övrigt alltid kommer att
förbli ett grundelement.
Litenheten blir då huvudsakligen ett barns
"tillitsfulla hopp" till sin far.
Den står då inte längre till förfogande för vår
kärlek till Gud, för den kärlek vi vill bära fram,
utan för Guds barmhärtiga kärlek till oss,
som vi skall ta emot.
Här har vi Thereses djupaste övertygelse:
"Jag känner inte något annat sätt att nå
fullkomligheten än kärlek".
Efter flera års erfarenhet av sin egen vanmakt
och framför allt efter att ha blivit bländad
av insikten i Guds barmhärtighet skriver hon:
"Det är förtröstan och endast förtröstan
som kan leda oss till Kärleken.
2. Vad är Guds barmhärtighet för Therese?
KAPITEL 2.
FRÅN KRIS TILL AVSPÄNNING.
Det är en januari-kväll 1895.
I Karmeliterklostret har syster Therese dragit
sig tillbaka till den ensamma tystnaden i sin
lilla ouppvärmda cell.
Hennes grova dräkt ger henne ett visst skydd
mot kylan. Hon sitter på en liten pall,
som tillsammans med den hårda bädden -----
en halmmadrass, tre plankor, två små
bockar --- utgör hela möblemanget.
Hon nhar nyss fyllt tjugotvå år och har varit
i klostret i nästan sju år.
Flickan har blivit en kvinna med samma andliga
iver som förr, men mera vis och mera innerlig.
Hon har trettiotvå månader kvar att leva.
Ljudlöst fortsätter tuberkulosen sitt nedbrytande
verk i hennes kropp.
Therese är en lycklig kvinna.
Hennes hjärta är fyllt av frid, glädje och Närvaro.
Den stränga ensamheten har något festligt
över sig denna iskalla kväll.
Det lilla rummet är fyllt av Gud.
Hon håller en skrivbräda på sina knän och skriver
ner några tankar om sitt liv.
Ungdomsminnen.
Hennes underordnade har så befallt.
Efter en första oro har hon i all enkelhet böjt
sig för denna befallning.
Det hon nu vill skriva ner på pappret är inte så mycket hennes liv utan snarare den
Älskades roll i henne kärleksäventyr.
Hon upptäcker honom i allting.
Snarare än att lägga fram fakta vill hon tala om
Guds nåderika godhet, som lyser rakt igenom
dessa fakta och ger dem djup.
Hennes kallelse, hela henne liv, hennes forna
lidanden och inre strider, ja, allt infogas
under ett "mysteriums" tecken.
Och detta mysterium fått ett namn:
"Barmhärtighet".
Mitt liv:
Ser mig själv: Levde i en 25 kvadrat lägenhet;
under tio års tid.
Saknade en tv. Läste Guds ord.
Tog ledighets dagar från jobbet.
Ibland kortare tid; ibland längre tid; i ensamhet.
3. Vad innebär "den lilla vägen"?
HENNES MANIFEST.
Berättelsen om den uppmuntrande drömmen
av den 10 maj är enligt Therese ett vackert
"preludium" till det som följer.
Under sömnen dyker en fråga upp ur hennes
undermedvetna ( den lever alltså på djupet !):
"Begär ( inte Gud ) något mer av mig än mina
ynkliga små gärningar och mina önskningar.
Är han nöjd med mig?
Hon får ett jakande svar. Therese vaknar av glädje.
Hon kommer alltid att se ett Herrens tecken
i denna dröm mitt i sin mörka prövning,
en garanti för äktheten i hennes väg.
Ty det är just i detta som hon ser sammanfattningen av sin "Lilla väg": att göra sitt bästa med "fattiga små gärningar" och för
övrigt "längta", alltså förtrösta på att Herren är nöjd med hennes oförmåga är nöjd med hennes
oförmåga och skall ge henne det som hon inte
kan förvärva själv.
Därför är denna berättelse en idealisk inledning
till Thereses "lila lära".
Låt oss se närmare på orden "fattiga små" gärningar. De är inga ihåliga ord hos Therese
eller vanliga diminutiv föratt presentera
sakerna på mera charmerande sätt.
Som den äkta kontemplativa människa hon är
laddar hon sina intryck med mening!
Hon tror på det hon säger och är övertygad om
sin fattigdom och sin begränsning.
LITENHETEN är hennes livsklimat, men man anar vilket stort ädelmod som finns fördolt däri.
Litenhet är här ödmjukhetens djup,
självförglömmelse, utrymme för den Gud som
är större än det egna jaget, sanning,
beredskap att tjäna.
Sådana FATTIGA, sådana SMÅ har Jesus saligförklarat i sin Bergspredikan.
Therese ställer sig beslutsamt i deras led.
Hon ser de "små själarna" som en klass
privilegerade vänner till Jesus, ja, egentligen
den enda klass han håller av.
Om man inte blir som ett barn blir man inte
delaktig av himmelriket, säger han till varje människa ( jfr Matt 18:3 ).
Therese vill undvika varje sken av storhet.
Hon påminner om sin "otrohet", sina "svagheter",
sina "fel".
Ingenstans jämställer hon sig med de
fullkomliga. Det är typiskt att hon i brevet utan
att tröttna stryker under uttrycket SMÅ SJÄLAR:
ända till sju gånger!
Det är där hon känner sig hemma! Det är för dem
hon skriver sin "lilla lära".
Honn vet att de är legio.
I grund och botten skriver hon om den väg som
varje människa bör gå.
4. TILLIT OCH ÖVERLÅTELSE ÄR NYCKELORD
FÖR THERESE.
2. GUD, DEN OFÖRLIKNELIGE.
Therese konfonteras också med sin otillräcklighet på grund av den oändliga räckvidd hennes
kärlekslängtan har.
Älska, älska helt, oändligt, gränslöst:
sådan var och är hennes dröm.
Det är för detta som hon gjort sig fri.
Det är därför hon har blivit fattig på allt,
fri från sig själv, det är därför hon ber och vakar.
Det är hennes enda mål.
Men hon får mycket snart "sinne för det Oändliga".
PÅ sin professionsdag ber hon om "den
oändliga kärleken utan annan gräns än dig .....
En kärlek som inte längre är jag utan du,
min Jesus" I sin offerakt bönfaller hon Gud
om den "fullkomliga" kärlekens "matyrium".
Manuskript B talar om kärlekens fullhet
och nämner tiogånger denna kärleks #dårskap".
Den kärlek hon överlämnar sig åt på detta sätt uppväcker ytterligare något inom henne.
Hon upptäcker de latenta möjligheterna,
som slumrar i det mänskliga hjärtats djup
och som genom kärleken kan blomstra upp.
Som den unga kvinna hon är börjar hon njuta
smaken av kärleken till Jesus och människorna!
Här finns heller inga gränser!
Vid varje akt av kärlek känner hon en längtan:
"mera" och "på nytt"!
Hennes längtan tilltar hela tiden:
"Hjärtat förlorar inte sin naturliga ömhet därför
att man ger det åt Gud, tvärtom växer denna
ömhet genom att den blir renare och mera gudomlig"
"Med glädje känner jag att hjärtat vidgas
av kärleken till honom och att det förmår ge ojämförligt mycket mera åt dem det älskar
än om det hade inkränkts till en självisk
och ofruktbar kärlek"
Varje vinst som kärleken har gjort skapar ny törst
och större kapacitet att dricka.
Varje erfarenhet av den kärlek somm hon ger och får ta emot framkallar hos Therese en längtan
att älska ännu mer intensivt.
Som er röd tråd genom hela Thereses liv i kärlek
går längtan efter att älska den Älskade
på det sätt han förtjänar: på ett i sanning värdigt sätt, och ge ett svar som överensstämmer
med den kärlek som hon älskas med,
ett svar där hon ger lika mycket som hon får,
utan att behålla något för sig själv.
Den ivrigt älskande Therese vill älska Herren
lika mycket som han älskar henne.
Men härmed viger hon sig åt ett gränslöst,
om än heligt, nederlag.
Vi älskar aldrig Gud så som han har älskat oss.
Han älskar oss altid först och mest.
Vi kommer aldrig att kunna återgälda
denna kärlek.
Vi måste alltid erkänna oss besegrade, ty
"Gud är större än vårt hjärta" ( 1 Joh. 3:20 ).
Till honom riktar vi lovsången:
"Ty du alllena är helig. Du allena Herre.
Du allena den Högste".
Likväl kan kärleken inte låta bli att sträva efter jämlikhet.
Johannes av Korset säger att "själen önskar
komma att älska Gud med samma renhet
och fullkomlighet som hon älskats med,
för att på så sätt återgälda honom hans
kärlek med sin egen" ( ..... )
"Denna jämlikhet har själen alltid åstundat,
både naturligt och övernaturligt,
emedan den älskade inte kan vara tillfreds
om hon inte känner att hon älskar lika mycket
som hon är älskad"
Therese inser med obönhörlig realism det faktum,
att vi aldrig kommer att kunna älska Gud SÅ
SOM han har älskat oss.
Vi kommer alltid att bli överträffade, vi kommer alltid till korta, vi måste alltid acceptera vår
kärleks otillräcklighet.
Vid sitt livs afton uttalar helgonet denna rörande
bekännelse: "Din kärlek har alltsedan min barndom kommit mig till mötes, den har vuxit med mig,
och nu är den en avgrund vars djup jag inte
kan pejla.
Kärlek drar till sig kärlek, därför höjer jag min
blick mot dig, Jesus, den skulle vilja fylla den
avgrund som lockar den, men den är inte
ens en droppe i havet!......
För att älska dig så som du älskar mig,
måste jag låna din kärlek, först då finner
jag vila"
Efter dessa refektioner kan man dra två slutsatser:
1. Ödmjukhet är ett grundelement på Thereses väg
mot heligheten.
Människan måste ödmjukt acceptera sin
faktiska och oundvikliga ofullkomlighet.
Hon måste i sanning acceptera sig själv
sådan hon är.
2. Man ser hoppets betydelse.
Kärleken kan aldrig av egen kraft komma dit
den vill. Det finns verkliga tillkortakommanden
och det är en omöjlighet att någonsin kunna
återgälda Gud med samma mynt,
med kärlekens mynt.
Gentemot honom står vi i alltid i skuld.
Dååterstår det endast att be, bönfalla, hoppas:
"Herre, värdigas låta din egen kärlek växa i mig.
Komplettera det som saknas i min kärlek.
Fyll mina tomma händer, ge mig ditt hjärta."
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 | 7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 | 24 |
|||
25 | 26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||
|