Direktlänk till inlägg 28 december 2015

VALLFARTSSÅNG: PSALM. 120:1-7. BÖN OM HJÄLP MOT LÖGNARE..

Av JanOwe Ahlstrand - 28 december 2015 08:36

VALLFARTSSÅNG.


Lovsång till de heliga platserna.


Bön om hjälp: du falska tunga.

     Du, falska tunga: lögnens redskap.


Psalm. 120:1-7.

 

¤Psalm. 120:1.

 

En pilgrimssång.


1.  #Till Herren ropade jag i min nöd,

och han svarade mig#.


Herren hörde min nöds bönerop.


Jona bok. 2:3.


3.  #Jag ropade till Herren i min nöd

och han svarade mig.

             Ur dödsrikets inre steg mitt rop

du hörde min röst#.


I min olydnad, följa min kallelse, var jag fångad

        i fiskens buk.

Dödsrikets inre värld, likt fiskens buk.

 

¤Psalm. 120:2.


2.  #Rädda mig, Herre, från lögnaren,

från deras svekfulla tungor#.


Befria mig, i din nåd, från lögnares tal.

        Lögnen svekhetens tal: inspirationskälla.

Svekfull tunga+lögnens tunga.


Psalm. 12:3-5.

 

Psalm. 12:3.

 

3.  #Alla ljuger för varandra, talar med hala

tungor och falska hjärtan#.


Falskt hjärta talar hala ord.

       O-behärskad tunga talar+++Hala ord; flödar från fladdrande och stressande tungor.


4.  #.Må Herren tysta alla hala tungor,

den mun som talar stora ord#.


Tystnaden: hala tungors; största fiende.

         Övermodets tunga talar stortaliga ord.


5.  #Alla som säger: "Vår tunga gör oss starka,

vi har ordet i vår makt, vem är herre över oss?#. 


Stoltes tungas ord; hans styrka.

         I sitt övermod säger: vem har makt över oss?

 

¤Psalm. 120:3.

 

3.  #Må Herren straffa dig, nu och framgent,

du svekfulla tunga#.

 

Herren bestraffar svekfulla tungan.

 

¤Psalm. 120:4.

 

4.  #Med krigarens vässade pilar 

och med glödande gnistkol#.

 

Lögnens tunga jämförs med krigarens vässade

     dödliga pilar.

Lögnaktiga ord likt: glödande utspridda gnistkol.  

 

¤Psalm. 120:5.

 

5.  #Ve mig, som måste bo i Meshek

och leva bland Kedars tält#.

 

Olycka kommer över mitt liv: som tvingas

    bo i Meshek.

Leva livet tillsammans med Kedars tält.

 

¤Psalm. 120:6.

 

6.  #Alltför länge har jag bott bland

dem som hatar freden#.

 

Alltför haft min bo-plats bland de hatiskt

    tänkande mot freden.

 

¤Psalm. 120:7.

 

7.  #Så snart jag talar om fred är de redo

till krig#.

 

Talar jag om fred blir de krigiska.

 

 



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Skapa flashcards