Direktlänk till inlägg 24 december 2015

PSALM. 119:105-112.

Av JanOwe Ahlstrand - 24 december 2015 06:54

LJUSET FRÅN HERRENS LAG.


Psalm. 119:105-112.

 

¤Psalm. 119:105.


105.  #Ditt ord är en lykta för min fot,

ett ljus på min stig#.

 

Guds ordet belyser mina fotsteg från olyckor,

            lidande, nöd och fördärv.

Ordets o-befläckade och skuldfria ljus:

          förändrar min mörka livsstil och livsföring.     


Ordspråksboken. 6:23.

 

23.  #Ty budet är en lampa och undervisningen

ett ljus, och fostrande tillrättavisning

är vägen till livet#.

 

Budordets livsglädje den andliga insikten: ljuset

     i tuktan och lydnad, vägen till livet.

 

¤Psalm. 119:106.


106.  #Jag har svurit och hållit min ed

att följa dina rättfärdiga lagar#.

 

Har gjort ett heligt löfte min ed: följa dina syndfria

          och o-straffliga budord.

 

¤Psalm. 119:107.


107.  #Svårt har jag plågats, skänk mig

liv, Herre, som du har sagt#.

 

I mitt andliga mörker har jag plågats i smärta,

               ångest och nöd. 

Min inre längtan: ger mig livet Herre,

          vad du har lovat.

 

Psalm. 119:108.


108.  #Herre, ta emot min sång som ett offer,

och lär mig dina lagar#.

 

Bönen: Herre, ta villigt emot lovsångens

            offer från mina läppar.

ge mig insikt i dina lagbud.


Psalm. 50:14.

 

14.  #Nej, låt tacksägelsen blir ditt offer åt Gud

och infria dina löften till den Högste!#.

 

Hjärtats ödmjuka tacksägelse offer åt Gud:

           i lydnad uppfylla dina löften till

den Högste.

 

¤Psalm. 119:109.


109.  #Mitt liv är ständigt i fara, men jag

glömmer aldrig din lag#.

 

Mitt liv är dagligen i o-trygghet och trångmål:

         jag vill aldrig visa mig likgiltig inför dina lagbud.

 

¤Psalm. 119:110.


110.  #De gudlösa gillrar fällor för mig,

men jag villas inte bort från dina befallningar#.

 

De gudlösa vill fånga in mig i sina utlagda snaror.

            Jag går inte vilse från dina uppmaningar,

föreskrifter och min kallelse.


Psalm. 140:6.

 

6.  # De högmodiga gillrar fällor för mig,

de illvilliga lägger ut sina nät, längs vägen

sätter de snaror för mig#.

 

De övermodiga fångar mig i sina ondskefulla

        snaror; de illasinnade och skadeglada placerar

ut nät, mina fotsteg blir snärjda av deras

          utlagda snaror.

 

¤Psalm. 119:111.


111.  #Dina lagbud är min egendom för alltid,

de är mitt hjärtas glädje#.

 

Dina budord; min tillhörighet i all evighet:

         de är mitt hjärtats fröjd och glädje.

 

¤Psalm. 119:112.


112.  #Jag har föresatt mig att följa dina stadgar,

alltid, ända till slutet#.

 

Jag har beslutat följa dina bestämmelser,

        ordningsregler och budord.



 













 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Ovido - Quiz & Flashcards