Direktlänk till inlägg 24 december 2015

PSALM. 119:97-104.

Av JanOwe Ahlstrand - 24 december 2015 06:53

KÄRLEK TILL HERRENS LAG.


Psalm.  119:97-104.

 

¤Psalm. 119:97.


97.  #Vad jag älskar din lag!

Jag begrundar den dagen lång#.

 

Dina budord; min andliga föda.

             Andens, själens och kroppens näringsföda.

Jag mediterar över dina lagbud.

 

¤Psalm. 119:98.


98.  #Dina bud gör mig visare än min fiende,

de finns alltid hos mig#.

 

Dina budord ger mig andlig insikt.

             Vilket min fiende saknar.

Lagbuden bevarar jag i mitt härta och sinne.

 

Psalm. 119:99.


99.  #Jag äger mer vishet än alla mina lärare,

ty jag begrundar dina lagbud#.

 

Idisslande ordet i mitt hjärta: gör mig visare

          än mina lärares sinnerliga visdom.

 

¤Psalm. 119:100.


100.  #Jag är klokare än de gamla,

ty jag följer dina befallningar#.

 

Jag klokare än de gamla i sin sinnerliga lärdom 

            och livserfarenhet. 

Vars belöning ges av min lydnad:  villig följa

         dina uppmaningar, föreskrifter och min kallelse.

 

¤Psalm. 119:101.


101.  #Det ondas väg beträder jag aldrig,

jag vill lyda ditt ord#.

 

Mina fotsteg väljer aldrig de ondskefulla vägarna.

             Väljer följa lydnadens väg i ditt ord.

 

¤Psalm. 119:102.


102.  #Jag viker inte från dina lagar,

ty du ger mig undervisning#.

 

I ödmjukhet överger jag inte dina lagbud.

        Budorden ger mig; kunskap, vägledning

och upplysning.

 

¤Psalm. 119:103.


103.  #Vad ditt löfte är ljuvt för min gom,

det smakar sötare än honung#!

 

Ditt löftesord tillfredsställer min mun.

          Löftesordets sötma; sötare än en honongskaka.


Psalm. 19:10-11.

 

10.  #Herrens ord är rena, de skall alltid bestå.

Herrens stadgar är sanna, de är alla rättfärdiga#.

 

Guds ordets renhet: luttrad felfri från

             syndig orenhet.

Hans Majestäts bestämmelser, ordningsregler

           och budord tillförlitliga och trovärdiga.

 

Psalm. 19:11.


11.  #Mer åtråvärda än guld, än rent guld i mängd,

och sötare än honung, än självrunnen honung#.

 

Mer tilldragande efterlängtande än guldets värde.

        Ordets smakliga sötma: sötare än en len

och mjuk självrunnen honung.


Ordspråksboken. 24:13.

 

13.  #Ät honung, min son, det är gott,

jungfruhonung är söt för tungan#.

 

Min son: känn ingen mättnad på jungfruhonungens

          sötma på din talande tunga.

 

Jungfruhonungen ren, obefläckad o-fördärvad.

          Jungfruliga honungskakan kan liknas vid

Guds ordets renhet, o-befläckelse och o-strafflighet.

 

¤Psalm. 119:104.


104.  #Av dina befallningar får jag förstånd,

därför hatar jag lögnens alla vägar#.

 

Dina uppmaningar föreskrifter och min kallelse,

           ger mig andlig insikt och mogenhet.

Lögnens vägar: hatar jag.



 


  



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Ovido - Quiz & Flashcards