Direktlänk till inlägg 24 december 2015

PSALM. 119:89-96.

Av JanOwe Ahlstrand - 24 december 2015 06:52

TRO PÅ HERRENS LAG.


Psalm. 119:89-96.

 

¤Psalm. 119:89.


89.  #Herre, för evigt står ditt ord fast i himlen#.

 

Eviga ordets fasthet, enligt dina eviga rådslut.


Jesaja. 40:7b-8.

 

Jesaja bok. 40:7b. 

 

7b.  #Ja, folket är gräs#.

 

Jesaja bok. 40:8.


8.  #Gräset torkar, blomman vissnar,

en vår Guds ord består i evighet#.

 

Folket: mänskligheten: lever en tid.  Ps. 90:10.

            Guds ords varaktiga tid är av evighet.

 

¤Psalm. 119:90.


90.  #I alla tider gäller vad du har sagt.

Du skapade jorden, och den blev till#.

 

Ditt trofasta ord: står fast för evigt.

       Du själv skapade jorden. 

 

¤Psalm. 119:91.


91.  #Enligt dina lagar består den ännu,

allting tjänar dig#.

 

Enligt dina lagars rådslut; består jorden,

alla levande varelser tjänar dig.

 

¤Psalm. 119:92.


92.  #Om inte din lag vore min lust skulle

jag förgås i mitt lidande#.

 

Är inte dina budord min ivriga längtan;

           skulle jag försynda mig i mina prövningar  

i olika vedermödor.

 

Psalm. 119:93.


93.  #Dina befallningar skall jag aldrig glömma,

du skänker mig liv genom dem#.

 

Dina uppmaningar; föreskrifter min kallelse,

         vill jag aldrig förkasta.

Du tillför mig livsglädje och harmoni genom dem.

 

Psalm. 119:94.


94.  #Jag är din, rädda mig, ty jag fördjupar

mig i dina befallningar#.

 

Jag din ögonsten: rädda mig, i min ivriga bön,

         skaffar jag mig djupare insikt i dina

uppmaningar, förskrifter i min kallelse.

 

¤Psalm. 119:95.

 

95.  #De gudlösa väntar på att förgöra mig,

men jag vill ge akt på dina lagbud#.

 

De gudlösa vill ödelägga mitt liv.

         Jag vill lyssna på dina budord.

 

Pslam. 119:96.


96.  #Jag har sett att allting har ett slut,

men dina bud är utan gränser#.

 

Jag har sett alla levande varelses liv; har ett slut.

          Dina eviga budord; har evigt värde.




 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Av JanOwe Ahlstrand - 29 oktober 2017 08:17

Skapa flashcards